Terug naar It Eilân

It Eilân is een polder ten westen van Drachten, die geheel is omsloten door water, een heus eiland dus. Het grootste deel van het jaar zijn de bewoners van de zes of zeven huizen en boerderijen afhankelijk van vervoer middels een kabelpont. Om de bereikbaarheid te garanderen wordt er gedurende de winterperiode een mooie fiets- en voetgangersbrug over de Goaiïngahúster Sleat gelegd …

101212-1352x

De laatste jaren probeer ik in de winterperiode altijd een of twee keer een fotokuier op It Eilân te maken. Een toepasselijker plekje om een fotokuier te maken is haast niet denkbaar, want er ligt een heus Kuierpaad (nee, er staat geen ‘a’ teveel in de naam, ‘paad’ is Fries voor ‘pad’ …

101212-1356x

Het Kuierpaad wordt geflankeerd door een waterkering, die ook vanmiddag weer beklommen moest worden om even van het uitzicht over het kale, natte land te genieten …

101212-1355x

Ik blijf het een geweldige plek vinden, maar het is er in de winterperiode eigenlijk altijd koud, en dat was ook vandaag weer het geval met de stevige noordelijke wind …

101212-1420x

Het was er in elk geval te koud om lang van het uitzicht te genieten, daarom ben ik al snel over het Kuierpaad in westelijke richting verder gegaan. In de verte is het reisdoel van vandaag al te zien …

101212-1358x

Even inzoomen … daarginds staat de spinnekopmolen, die onlangs op It Eilân is geplaatst …

101212-1400x

Wordt vervolgd …

21 gedachten over “Terug naar It Eilân

  1. Heerlijke serie ! Wat is het mooi daar ! Wel leuk dat ‘kuierpaad’, vind ik best wel grappig, zo typisch… En dan die pont die men legt zodat die huizen op het ‘eilan’ bereikbaar blijven… wat een voorziening ! Heb genoten van dit logje !
    Groetje, AmaZony

    Like

  2. Gelukkig schrijf jij in het nederlands,
    anders zou ik heel hard in mijn haar moeten krabben!
    Wel leuk om zo eens iets te weten over jullie mooie taal!
    Dit kuierpaad is echt iets voor jou met je kuiers! 🙂
    Ik vind het steeds fantastisch dat jij zo’n plat land
    telkens zo knap in beeld brengt!
    Gr.
    P-TER

    Like

  3. Niet alleen de perfecte kuierplek maar ook ideaal voor luchtenliefhebbers. En dan ook nog dat winterzonnetje erbij vandaag, wat wil een fotograaf nog meer. Uit de wind was het vanmiddag trouwens best lekker. Met flink wat laagjes over elkaar erbij aan geef ik toe 😉

    Like

    • Rondom It Eilan heb ik inderdaad al heel wat bijzondere luchten gefotografeerd de afgelopen jaren.
      Plekjes uit de wind zijn uiterst schaars in het polderland. Ook ik had aan een extra laagje gedacht, maar de wind blies dwars door mijn thermisch ondergoed heen. En toch heb ik dit stukken liever dan het natte en miezerige alternatief van de afgelopen dagen. 🙂

      Like

  4. En een kuierpaad wat twee richtingen aanwijst is dat ook Fries. 😉
    Bekend terrein met een nieuw object. Goed idee om daar een dergelijke molen neer te zetten. Het is een mooi gezicht als zo’n molen straks de waterhuishouding gaat regelen. Of is het puur voor de sier?
    Ja met die noordenwind viel het niet mee vandaag.
    Je bent natuurlijk nu wat meer aangewezen op de zondagse kuier, maar je hoeft daar niet bang te zijn dat het zwart ziet van de zondagse wandelaars op dit moment.
    De temperatuur dook hier de tweede helft van de middag naar beneden, pff wat werd het ineens koud.
    Prachtig de foto’s van het polderlandschap.

    Like

    • Of je nu naar links gaat of naar rechts, als je maar lang genoeg doorloopt kom je in beide gevallen weer terug op dit punt. Het Kuierpaad loopt namelijk helemaal rond It Eilan. Op het verhaal van de molen kom ik nog wel terug. De enige wandelaars die ik ik tegenkwam, leken me authentieke bewoners op weg naar huis te zijn. 🙂

      Like

  5. Wat goed dat je al op It Eilân bent geweest, nadat de spinnekopmolen is geplaatst. Ik kijk uit naar je foto’s daarvan.
    Ook al was het koud, je had een mooi moment uitgekozen om daar naar toe te gaan. Schitterende foto’s van deze polder!

    Like

Reacties zijn gesloten.