Acnes, een lijdensweg

Nadat het vorige week woensdag weer gillend uit de klauw begon te lopen met de pijn die weer dwars door alles heen sneed, staken mijn twee beschermengelen donderdagochtend opnieuw de koppen bijeen om de medische molen zo mogelijk even een extra zetje te geven. Het gevolg was dat ik niet gisteren, maar al vrijdagochtend met spoed de tweede corticosteroïden injectie in mijn buikwand heb gekregen.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ook deze injectie heeft geen positief effect gehad. Met het oog op die al min of meer verwachte uitkomst, heeft de behandelend arts me wel meteen met spoed doorgestuurd naar hét expertisecentrum op het vlak van Acnes in het noorden: ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten. Maar ja, wat is spoed waard in dit geval …?

Er zit in elk geval weinig anders op dan voorlopig maar weer af te wachten. Omdat mijn fotomaatje vorige week tijdens haar rondgang door de Tjongerschans op de pijnpoli een bevestiging had gekregen van wat Aafje en ik al een tijdje vermoedden, namelijk dat MS de door Acnes veroorzaakte pijn nog eens extra versterkt, gooien we nu eerst alles op de pijnbestrijding. Gelukkig is de huisarts van goede wil en denkt ook hij intussen lekker mee. Met een cocktail van medicinale cannabis, fentanylpleisters en pilletjes voor de nacht sla ik me zoveel mogelijk languit zittend en liggend door de dagen heen. Zelfs een half uurtje min of meer rechtop achter de pc zitten – zoals nu – is alweer teveel. Het is onvoorstelbaar hoe weinig je kunt doen zonder dat je buikspieren ook maar even in beweging komen. Let daar maar eens op …

Vooral met het oog op die medicatie ben ik overigens toch zoooo blij met het ‘Eigen Risico’ in de zorg … NIET DUS!!! Het is toch zo’n vreugde om te moeten betalen om deze kwelling ook maar een klein beetje te kunnen verzachten. OOK NIET DUS!!! Ik ben intussen ruimschoots door mijn ‘Eigen Risico’ heen, en dat was dan de helft van mijn vakantiegeld weer. EN DAT IS DUS WEL WAAR!!!

Hopelijk wordt er in de kabinetsformatie een eind gemaakt aan dit onrechtvaardige Eigen Risico, maar ik heb daar zo mijn twijfels over …

Afijn, om van de nood een deugd te maken, zit ik deze week maar zoveel mogelijk in het zonnetje op mijn ligstoel op het terras. Om te beginnen pak ik op die manier toch nog wat vitamientjes mee. Maar wat vooral van belang is: de zonnewarmte ontspant mijn buikspieren, en dat is dan weer goed voor de rust van de voortdurend geprikkelde zenuwen in mijn buikwand.

En dan nog even dit …
Ze hebben me helaas niet van mijn klachten af kunnen helpen, maar desondanks niets dan lof voor alle deskundigheid en liefde waarmee alle betrokken medewerkers van de Tjongerschans zich gedurende de afgelopen maanden hebben ingezet.

Zo, jullie zijn eerst weer op de hoogte. Totdat ik meer weet, zal het hier eerst wel weer even stil blijven. Tot die tijd wens ik jullie alle goeds. Koester je gezondheid!

33 gedachten over “Acnes, een lijdensweg

  1. Ziek zijn is een luxe geworden Jan. Dat stel ik ook vast. Ik hoop dat jullie toch eens tot een definitieve oplossing kunnen komen want dat houdt een mens ook niet vol. veel moed en sterkte maar dazr kook je natuurlijk ook geen genezing mee. Ik leef met je mee! Joke

    Liked by 1 persoon

  2. oh Jan wat een vreselijk verhaal, als je zo’n pijn hebt…. onvoorstelbaar,
    jongen toch, ik heb erg met je te doen,
    hoop dat er tóch gauw een oplossing voor je komt,
    en ja, gezondheid is een groot goed, gek dat zoveel mensen daar zo lichtzinnig mee om gaan

    Sterkte Jan,
    ik denk aan jullie

    Liked by 1 persoon

  3. Dag Jan, ik leef oprecht met jullie mee. Mocht je je pijn maar kunnen weggeven… ik zou er een beetje van overnemen, want constant veel pijn hebben is zo slopend. Die zorgkosten en -verzekering, daar begrijp ik niks van in NL. Het wordt blijkbaar steeds onmenselijker.
    Warm je buik in het zonnetje. Desnoods met een warme kruik.
    Ik ben natuurlijk geen dokter, maar ik wou dat ik een remedie voor je had.
    Veel goede moede verder. Ik denk aan jullie!

    Liked by 1 persoon

  4. Een diagnose krijgen is een eerste en belangrijk, maar van je kwaal afkomen is een tweede en veel belangrijker. Vanwege de MS maak je al veel mee, maar deze niet te harden zenuwpijn overtreft de MS, laat staan een combinatie van beide. Wat een geluk bij een ongeluk dat je lieve mensen en professionals om je heen hebt die je willen en kunnen helpen. En gelukkig bestaan er pijnstillers, je zou ze alleen niet nodig moeten hebben.
    Fijn dat de zon je in meerder opzichten goed doet.
    Wellicht was het wijzer om je eerder door te verwijzen naar de Acnespoli in Nij Smellinghe, maar dat is wijsheid achteraf en daar koop je nu niets meer voor.

    “Koester je gezondheid” …. volgens mij bestaat daar geen overtreffende trap voor. Echt koesteren gebeurt meestal achteraf, op het moment dat je ervan verstoken bent.

    Ik hoop van harte dat je spoedig terecht kunt op deze poli en dat er een oplossing komt voor je pijn.

    Liked by 1 persoon

  5. Ik wens je heel veel sterkte Jan. Ja…eigen risico…als het dan nog allemaal helpt…maar in dit geval ben je je geld kwijt en zit je nog in de kreukels….op zijn zachts gezegd. Toch te hopen dat de pijn bestrijding op den duur toch aan gaat slaan, groetjes.

    Liked by 1 persoon

  6. Bah wat verschrikkelijk Jan en ze plukken je ook nog eens wat het extra zuur maakt.
    Pijn is al zo iets verschrikkelijks
    en vreet energie .
    Hoop dat de medicatie die je krijgt helpt !!
    Heel veel sterkte en beterschap voor jou en Aafke .
    Ik denk aan jullie !
    Lieve groetjes Aly

    Liked by 1 persoon

  7. Tjee Jan, wat heftig allemaal. pijn is zo’n energie vreter… Ik wens je veel dagen lekker lui in de zon, ik hoop dat het je helpt te ontspannen. ik neem je advies, koester je gezondheid graag over al heb ik er weer hele andere redenen bij. Sterkte!

    Liked by 1 persoon

  8. Het is gek, ik zie dit bericht nu pas. Kennelijk heeft mijn reader een storing, ik zal dat eens onderzoeken.

    Van acnes heb ik nooit eerder gehoord dus ik heb de link geraadpleegd . Een complexe aandoening lees ik, dat kan er ook nog wel bij ( maar niet heus ) . De injecties hebben je nog niet geholpen. Wat een situatie.
    Wat betrefd de kosten van eigen risico dat is zo oneerlijk. Juist chronisch zieken hebben vaak een lager inkomen en dan komt dat eigen risico heel hard aan.
    Balen Jan, echt balen.
    Van harte beterschap, groetjes Eveline.

    Liked by 1 persoon

  9. Wat ellendig dat het nog steeds niet beter met je gaat en dat je dan toch de moeite op kunt brengen anderen goede paasdagen te komen wensen, dank je daarvoor. Ik hoop dat jij ze in elk geval zo veel mogelijk met zo weinig mogelijk pijn kunt doorkomen, hopelijk met wat zon en blauw. Groeten uit Zeeland Jan en zo goed mogelijke dagen.

    Liked by 1 persoon

  10. Wat vervelend en lastig allemaal Jan.
    denk geregeld aan jullie omdat ik uit ervaring weet wat de pijn voor impact op jullie leven heeft.
    Van ganse harte hoop ik dat het in ieder geval eerst wat dragelijk wordt om je accu weer te kunnen opladen.
    Hoop dat er meer voor je gedaan kan worden na je afspraak op 1 mei en een bevrijdend antwoord voor een pijnvrije toekomt. Ik blijf voor jullie duimen …..
    Trouwens ik wordt 3 mei opgenomen voor een knieoperatie .
    De wachttijden zijn momenteel weer lang voor opname’s
    Had gehoopt dat al in eind januari begin februari zou zijn maar helaas .
    Heel veel sterkte en hou je taai Jan
    Ondanks alles een gezellig Pasen gewenst samen .
    Hartelijke groet Aly

    Liked by 1 persoon

  11. Dear Jan – I am catching up reading blogs. Unfortunately my dutch in no good, but I understand you are ill – and I wish to send you warm thoughts and strength. Hope you are feeling strong enough to enjoy Easter.
    All the best,
    Inger

    Like

  12. Ach Jan wat een lijdensweg. Ik wil je bij deze héél veel sterkte toewensen. Je schrijft : ‘Koester je gezondheid’
    Hier thuis is ook het nodige gebeurd afgelopen tijd. Gelukkig lijkt alles nu weer goed te gaan … maar het is een ‘Memento mori’. Zoveel mogelijk iedere dag genieten

    Like

Geef een reactie

