Bekende geuren opsnuiven

Zo af en toe bekruipt mij de behoefte om weer eens wat bekende geuren uit mijn jongste jaren op te snuiven. Nu hebben we in Fryslân natuurlijk genoeg boerenbedrijven waar ik dat in potentie wel zou kunnen doen, maar om nou zo maar een willekeurig erf op te stappen om wat geuren op te snuiven, dat doe je niet zo snel. Ik prijs me dan ook gelukkig, dat ik – sinds ik een jaar of acht geleden via mijn weblog kennis heb gemaakt met Hendrika en haar boer – welkom ben op hun boerderij in het zuidoosten van Drenthe. Het is even een stukje rijden, maar dan ben ik er ook meteen even een dagje uit …

Donderdag ben ik die kant weer eens op gegaan. Nadat we onder het genot van een lekker bakje koffie genoeglijk hadden bijgepraat, heb ik – deels samen met Hendrika – een rondgang over het bedrijf gemaakt om wat welbekende geuren op te snuiven en het vee te bekijken. Zodra ik de stal betrad, werd ik welkom geheten door een ontvangstcomité (zie bovenstaande foto).
Op gepaste afstand daarachter stond ze me op te wachten … Kompas Olga 931

Op majestueuze wijze stond ze helemaal achter in de stal tussen de hekwerken door te kijken. Volgens de boerin is Kompas Olga 931 een doorsnee koe van 5 jaar oud, die nooit zo opvalt in de koppel. Mij viel ze die dag wel degelijk op. Bijna hooghartig leek ze me van top tot teen te nemen. Ze leek me het gevoel te willen geven alsof ik bij haar op audiëntie was … wat een prachtdier …   🙂

Gedurende de rest van de rondgang heb ik de geuren van het boerenbedrijf weer volop kunnen opsnuiven, en heb ik onder andere kunnen genieten van de worstelpartij van de boerin om een de avond daarvoor te vroeg geboren kalfje te laten drinken. En bovenal was het goed om weer eens goed en gezellig bij te praten. Met dank aan Hendrika en haar boer!

29 gedachten over “Bekende geuren opsnuiven

  1. Het ontvangstcomité kijkt heel verstoord op van de maaltijd: huh, wat komt die meneer met z’n kiekapparaat doen?!! 😀 Ik blijf het apart vinden om door andermans ogen naar mijn eigen bedrijf te kijken. En jij bedankt voor je bezoek en je luisterend oor!

    Liked by 1 persoon

  2. De geuren moet ik er maar bij denken maar ik heb fantasie genoeg om de sfeer in een boerenstal te proeven 🙂 In Staphorst was er onlangs een boerendag waarbij een aantal agrariërs hun staldeuren wijd open hadden staan. Zo leuk om eens wat nader kennis te maken met die sector

    Liked by 1 persoon

  3. ook ik heb goede herinneringen aan vroegere vakantie’s op de boerderij van opa en oma van beide kanten en later de ooms en tantes.
    Maar alles is gestopt er wordt niet meer geboerd, das toch jammer.
    de voorouders hebben zich doodgewerkt om de kinderen een boerderij na te laten en nu zijn ze allemaal gestopt er zijn geen opvolgers meer.
    ‘tja, tis niet anders’ zou oma zeggen.

    Liked by 1 persoon

  4. Op bezoek bij een boerderij is zo leuk en er is altijd zoveel te zien en te doen…
    Zo leuk om zo onthaalt te worden… en ja, dan heb je Olga… wat en pracht koe… het is net of ze je herkent, Jan… hartstikke leuk!
    Lieve geniet groetjes van Anna 😀

    Liked by 1 persoon

  5. Heerlijk dat je zo’n adresje hebt om deze geuren op te snuiven en je uit te leven met de camera. Ook fijn dat je voor de gastheer en gastvrouw een luisterend oor kon zijn.
    Mooi gezicht zoals Kompas Olga 931 daar staat.
    Een jaar of acht geleden … moet dat niet een jaar of tien geleden zijn?

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

