Even wat boosheid kanaliseren …

“Wat een felle reacties op je weblog …,” zei Aafje gisteravond, nadat ze mijn blogje ‘De sloop van een boomwal‘ en de reacties daarop had gelezen.
“Ja,” verzuchtte ik, “hun boosheid lijkt hier en daar intussen groter te zijn dan de mijne. Het ziet er naar uit, dat ik een stukje verder in het verwerkingsproces ben dan de meeste van mijn trouwe lezers. Maar ja, ik banjer de laatste weken dan ook elke dag in het Weinterper Skar rond, en daarbij krijg ik stapje voor stapje een beter beeld van hetgeen Staatsbosbeheer voor ogen heeft met het gebied. De Nije Heawei zal ik uit puur eigen belang wel altijd blijven missen, maar de veranderingen komen het gebied op termijn toch wel ten goede, geloof ik …”

Om de gemoederen even wat tot bedaren te brengen, schotel ik jullie vandaag geen gekapte bomen en zware machines voor, maar een gewoon lief, klein vliegenzwammetje. Ik heb de afgelopen jaren geleerd, dat het een stuk prettiger leven is met een half vol glas dan met een half leeg glas. Oog hebben en houden voor mooie kleine onderwerpen te midden van de grote boze wereld kan daar positief aan bijdragen …

34 gedachten over “Even wat boosheid kanaliseren …

    • De boosheid zal ook zeker niet tegen mij gericht zijn, maar tegen Staatsbosbeheer en andere natuurbeschermingsorganisaties, Hillechien. Vaak hebben mensen geen al te positieve ervaringen met de manier waarop ingrepen in het landschap worden toegepast, vooral bomenkap ligt gevoelig. Ik ben m.b.t. de veranderingen in het Weinterper Skar intussen wel over het ergste verdriet en de ergste boosheid heen. Een en ander is niet meer tegen te houden, en dus probeer ik er vanaf nu maar weer het beste van te maken met een optimistische benadering. Maar het gemis van de weg blijft …

      Liked by 3 people

  1. De gevoeligheden zijn soms moeilijk in te schatten… Maar daarom mag je het wel tonen… En oei, ik drukte mij ook nogal zwaar uit door te spreken over ‘moord.’ Maar dat was zeker niet verwijtend bedoeld. Zo voel ik het altijd aan, ook hier in mijn tuin, als een gezonde boom wordt gekapt. Maar genoeg daarover. Ik heb genoten van deze lieflijke paddestoelen. Een mooi tegenwicht… 😊

    Liked by 2 people

  2. Ik zou de vliegenzwam eerder de Volkswagen onder de paddo’s willen noemen, Jan.🙂

    Vond die reacties van gister eigenlijk nog wel meevallen. Maar op afstand en op basis van enkel een summier verslag kan je er eigenlijk niet veel over zeggen. Nou ja dit: Nederland heeft overal cultuurlandschap. Ook waar je ongerepte natuur vermoed, zoals bij het Holtingerzand in Havelte, vind je overal artefactjes en kogelpotscherfjes. Er is alleen natuur waar de cultuur even zijn teugels liet vieren.

    Liked by 1 persoon

    • Wat die vliegenzwam betreft: ja, het is maar hoe je het bekijkt … 🙂
      Die reacties vielen ook wel mee, ik heb wel eens veel ergere reacties op internet zien rondwaren. Het kanaliseren van de boosheid sloeg ook meer op mezelf: de schep is intussen in de grond gegaan in het Weinterper Skar. Het verdwijnen van de weg is allerminst in mijn belang, maar ik denk dat de nieuwe contouren van het landschap me uiteindelijk wel aan zullen staan. Ik probeer het vanaf nu maar zo optimistisch mogelijk te benaderen.

      Like

  3. Ik had je bericht van gisteren gemist Jan, inderdaad veel boze reacties. Maar ik ga er maar van uit dat het om bestwil is en dat er moois voor terug komt…de natuur hersteld. De pado’s zijn heel mooi Jan….alleen moet die kabouter zijn dak repareren… 🙂 🙂 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Aafje heeft gelijk dat is ze natuurlijk ook niet gewoon jan,
    Maar echt… ik hoop dat SBB weet wat ze doen, want hier in onze mooie Peel, is het een grote bende, en écht hé het zal er in hun ogen wel mooier op worden, maar ze maken het zó eentonig… en ik zou denken als ik een vogel was…. ik vlieg wel een stukje verder, waar ik nog wat beschutting kan vinden:-)
    dus onze mooie peel… wordt een dorre woestijn, met lange uitgestrekte grasvlaktes, en de mooi rood kleurende trosbes…. is passé
    helaas, ik hoop voor jou dat jouw geliefde natuurgebied er minder rigoreus onder heeft te lijden.. maar de friezen zijn nou eenmaal veel nuchterder, dat is je redding wellicht:-)

    Je Paddo’s, zijn hemels, ik zal er niet van snoepen:-)

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

