Vluchten kan niet meer

In de eerste 15 jaar van onze relatie zochten Aafje en ik in de vakanties vaak de warmte op in Frankrijk. Meestal genoten we daar ook volop van, maar soms werd het ook toen wel eens wat teveel van het goede. Zo hebben we in augustus 1990 onze vakantie aan de Franse zuidwestkust vroegtijdig beëindigd, omdat ik min of meer werd lamgelegd als gevolg van een hittegolf die daar over ons heen rolde. Een paar jaar later hebben we midden in de vakantie de oversteek van de Auvergne naar de westkust gemaakt om de hitte te ontvluchten. Uiteindelijk vonden we in 1994 een heerlijk ruime plek met zon en schaduw op de camping ‘Laborde’ in het departement Lot-et-Garonne. Aan de vele vakanties die we daar sindsdien hebben doorgebracht, bewaren we nog steeds warme herinneringen in de goede zin van het woord …
20000805-1500x
Aan die reeks fijne Franse vakanties kwam een eind, toen bij mij in oktober 2004 MS werd vastgesteld. Eén van de eerste adviezen van de behandelend neuroloog luidde: “Het lijkt me verstandig om de warmte maar niet teveel weer op te zoeken, want dat is bij MS vaak vragen om problemen.” Sindsdien zijn we het vaak zinderende Zuid-Frankrijk voorgoed gaan mijden …
160825-2228x
Het voordeel van de Franse hitte was, dat je er aan kon ontkomen door wat vroeger te vertrekken of door verder te reizen naar koelere oorden. Hier in Fryslân is vluchten geen optie. In de lange, warme nazomer van 2016 restte nog slechts een zacht wiegend verblijf in mijn hangmat en stil verlangen naar verkoeling, overdag veelal in de nog lang relatief koele woonkamer bij de sport op tv, ’s avonds na een uur of negen in de tuin aan de rand van de vijver bij de muizen en de kikkers …
160826-0002x
Dat was dan ook de reden dat het hier zo lang stil bleef. Mijn toenmalige behandelend neuroloog had gelijk. Eén of twee dagen warmte kan ik nog wel aan, maar wanneer de warmte zo lang aanhoudt, dan zuigt dat me zowel mentaal als fysiek helemaal leeg. Zelfs nu, eind oktober, ben ik er nog niet volledig van hersteld. Voorlopig zit er niets anders op dan keuzes te maken en prioriteiten te stellen, daarom zal ik het vooreerst ook in weblogland nog rustig aan blijven doen. Maar ik ben er in elk geval weer, en ik zet mijn tocht geleidelijk en vol goede moed voort.

21 gedachten over “Vluchten kan niet meer

  1. Toch even wennen hoor Jan, de nieuwe lay-out van je blog, heel mooi en overzichtelijk
    Fijn dat je toch de draad weer hebt kunnen oppakken met een nieuwe log ondanks al de lichamelijke narigheden en beperkingen
    Heel veel strekte en hopelijk gaat het snel weer beter met de lagere temperaturen van eind Oktober

    Liked by 1 persoon

  2. Heerlijke foto’s, Jan. Van de herinneringen aan de eerste knap je vast al op. Met weemoed misschien…
    En de twee laatste foto’s, vlak bij huis notabene, zijn zo mooi!
    Hopelijk ga je weer wat beter voelen!
    Hartelijke groet, Zem.

    Liked by 1 persoon

  3. Toen was je al verknocht aan de hangmat in combinatie met een rokertje.🙂
    Het is fijn dat je samen terug kunt kijken op die prachtige vakanties in Frankrijk. Die herinneringen neemt niemand jullie meer af.
    Je hebt de vijver sfeervol in beeld gebracht.
    Je eigenwijze gouden kikker is helemaal top.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

