Op het Oudemirdumerklif

Aan het eind van het door tuinwallen omgeven Minne Minnespaad komen we na enige tijd op het Oudemirdumerklif (kaart Google Maps) aan en krijgen we vanaf bijna 8 meter hoogte een prachtig uitzicht over het IJsselmeer …









Samen met een ouder paar, dat een verdieping lager op één van de zeven bankjes zit, genieten we een tijdlang van de leegte op het zonovergoten IJsselmeer …









Nou ja, leegte … echt helemaal leeg is het IJsselmeer zeker in de zomermaanden maar zelden. Woensdag zagen o.a. een fraaie driemaster tussen ons en Enkhuizen richting Lemmer koersen …









Gestaag voorbij drijvende wolken zorgen intussen voor een mooi lichtspel van donkere vlakken die over het wateroppervlak glijden …









Als we de blik in zuidelijke richting wenden, zien we dat de leegte aan de horizon boven de vlakke Noordoostpolder voorgoed is verdwenen …









Daar is in de afgelopen jaren het grootste windmolenpark van ons land verrezen, dat op 21 juni jl. door minister Kamp van Economisch Zaken is geopend …









Helemaal klaar lijkt het park nog niet te zijn, want met een enorme kraan worden nog werkzaamheden uitgevoerd bij één van de enorme turbines …









En voor wie nu denkt: “Ach, die paar windturbines, dat valt toch wel mee …” Nee, het valt niet mee, want het zijn er gigantisch veel, 86 om precies te zijn. Hieronder zie je nog maar een deel van het totale park. Maar ja, we zullen toch aan duurzame energie moeten werken en wennen. En laten we eerlijk zijn, die krengen moeten toch ergens staan …









Er zit weinig anders op dan af en toe maar eens de andere kant op te kijken of een oogje dicht te knijpen, vrees ik. In dit geval richten we de blik gewoon maar weer samen met het oudere paar op de nog steeds maagdelijk lege vlakte van het IJsselmeer in westelijke richting …









Ondanks die windturbines houd ik nog steeds van dit unieke stukje Fryslân!



23 gedachten over “Op het Oudemirdumerklif

  1. Zalig plekje…ik had er best willen zitten…ik hou van het water…komt er te weinig van om te gaan…..tis ook ver voor ons om te fietsen..Ha…ha…
    maar ik kijk wel bij jou….mijn tijd komt nog wel hoor…..prachtige foto`s.

    Liked by 1 persoon

  2. Mooi vind ik de nieuwe windturbines nog steeds niet.
    Terwijl ik van een oude windmolen wel geniet.
    Toch ben ik blij dat mijn stroom van zo’n moderne windturbine komt.
    Aardgas uit Groningen geeft nu vooral veel problemen.

    Op de carports in mijn woonwijkje zie ik graag zonnepanelen komen.
    Jammer genoeg zien mijn buren daar het nut nog niet van in.

    Natuurvriendelijke groet,

    Liked by 1 persoon

  3. foto 2 Jan. En wat die windmolens betreft het zijn ondingen zeker voor een fotograaf, maar ik maak me sterk dat over 25 jaar als die dingen niet meer nodig zijn omdat we op een andere manier in onze energie behoefte kunnen voorzien, er mensen zullen zijn die zeggen we moeten ze laten staan het is industrieel erfgoed of iets dergelijks.

    Liked by 1 persoon

  4. Ouder paar …. onze kinderen noemen ons al een ouder paar. Deze mensen zullen ze een stokouder paar noemen. Verschil in referentiekader. 😉
    Wel mooi om te zien hoe zorgzaam hij voor haar was.
    Je foto’s roepen opnieuw het aangenaam toeven daar bij mij op.
    De driemaster heb je ook mooi in beeld gebracht, ondanks dat deze toch wel op geruime afstand langsvoer.

    Liked by 2 people

  5. Een mooi plekje om uit te waaien en mooie foto’s met een bofje dat er net een driemaster voorbij komt.
    Het vervelende van die windturbines is dat er toch gewoon kolen verbrand moet worden om te weinig wind te compenseren. Zo’n fabriek kun je niet eventjes snel opstarten op het moment dat het nodig is dus die blijven gewoon doordraaien.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

