Standvastig op één poot

Het heeft even geduurd, maar gisteren kreeg ik in de buurt van Soarremoarre (kaart Google Maps) rond het middaguur dan toch eindelijk voor het eerst dit jaar een tureluur voor de lens van mijn camera …









Hij had op een paal te midden van het kruidenrijke grasland met op de achtergrond een koppel koeien nog een mooi fotogeniek plekje uitgekozen ook om voor me te poseren …









Lange tijd bleef hij heel standvastig op één poot staan, totdat hij blijkbaar genoeg kreeg van het geklik van mijn camera … Toen kwam het tweede pootje erbij, waarna hij kort en krachtig afzette en op de wiek ging …








28 gedachten over “Standvastig op één poot

    • Ik weet dat sommige vogels, vooral waadvogels, op 1 poot staan om minder warmte te verliezen. Als vogels niet vliegen verliezen ze meer warmte dan wanneer ze in rust zijn. Een en ander speelt vast ook een rol bij de tureluur, de grutto en de scholekster, allen vogels die vaak op één poot staan.
      Maar ik doe geen eed op deze theorie! 🙂

      Like

  1. ik ga voor foto 1, alleen daar valt je onderwerp een beetje in weg de blik wordt meteen naar boven getrokken.
    En de tureluur staat er mooi op alleen jammer dat hij zich niet even om wilde draaien maar ja een mens kan niet alles hebben.
    ik had er deze week ook een paar en die wilden niet uit het lange gras komen tja

    Liked by 1 persoon

    • Ik kan me wel in je opmerkingen vinden, Jan, maar ik heb de foto’s vanuit de auto gemaakt. Uitstappen was geen optie, want dan was hij meteen weg geweest. Maar gelukkig had ik enige tijd later nog meer geluk, toen zat waarschijnlijk dezelfde tureluur samen met zijn grote neef de grutto op een hek. Er komt dus nog meer moois, ik weet alleen nog even niet wanneer, want het is weer toptijd wat betreft het aantal foto’s dat ik in mei heb gemaakt … 🙂

      Liked by 1 persoon

  2. Je had veel geluk om deze tureluur daar zo te treffen op dit fotogenieke plekje. Dat is echt zo’n juichmoment in de auto. Vergat je tijdens het klikken niet om adem te halen?;-)
    En dan thuis snel kijken of ze gelukt zijn. En of ze gelukt zijn!
    De koeien op de achtergrond was de bonus.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

