Bont zandoogje in de zon

Gistermiddag kreeg ik zo rond het middaguur een paar maal de kans om een vlinder te fotograferen. Geloof het of niet, ik heb beide kansen ten volle benut …









De eerste die wel even model wilde staan, was het bont zandoogje (Pararge aegeria), een hier veel voorkomende, tamelijk onopvallende vlinder …








22 gedachten over “Bont zandoogje in de zon

  1. Hier bij ons een heel algemene vlindersoort. Wat ik wel ondervind dit jaar is dat er maar zeer weinig vlinders rondfladderen. Dagpauwoog, Atalanta, Kleine vos, Kleine vuurvlinder, Bont zandoogje, … nog bijna geen waarnemingen tijdens mijn wandelingen. Enkel Klein koolwitje, Klein geaderd witje, Groot koolwitje en af en toe nog een laat Oranjetipje. Hoe zit dat bij jullie Jan?

    Liked by 1 persoon

    • Hier is het dit jaar ook nog allerminst een vlinderfeest. Ik heb tot nu toe vooral geaderd witjes, bonte zandoogjes, een enkele dagpauwoog, wat citroenvlinders en vrij veel oranjetipjes zien fladderen. Even rustig gaan zitten voor een foto is er nauwelijks bij, en als ze dan al even ergens gaan zitten, dan is de wind vaak een storende factor.

      Like

  2. Zoals je hierboven al schreef, is het een onopvallende vlinder, die voorgaande jaren veel voorkwam. Bij de zoveelste verschijning dacht ik dan: Ooo, die heb ik al zo vaak zien vliegen. Dit jaar heb ik nog maar weinig vlinders zien vliegen en dan wordt ook een bont zandoogje ineens bijzonder.
    De zon maakt de verschijning in deze serie helemaal af. Op de tweede foto heb je een perfecte scherpte/diepte.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

