Oranjetipje op koolzaad

Vooral in het Weinterper Skar heb ik eind april-begin mei vrij veel oranjetipjes zien fladderen. Hoezeer ik mijn best ook deed, het lukte maar niet om er eentje netjes op de foto te krijgen. Omdat het oranjetipje een tamelijk korte vliegtijd heeft – van half april tot eind mei – begon ik al te vrezen dat het dit jaar niet zou lukken. Maar vorige week donderdag kreeg ik op de oever van de Leijen bij Doktersheide toch mijn kans.

Opnieuw leek het lange tijd niet te lukken, want het beestje bleef maar fladderen. En als hij al eens wat langer op een bloem bleef zitten, dan gooide de wind vaak wel roet in het eten, waardoor de vlinder slechts vaag of soms zelfs helemaal niet op de foto stond. Uiteindelijk was dit de beste foto die ik aan deze langdurige jacht overhield. Het linker tipje is net weer buitenbeeld gewaaid, maar ik doe het ermee …   🙂








25 gedachten over “Oranjetipje op koolzaad

  1. Een prachtig scherpe en kleurige foto, ondanks dat ie er niet helemaal op staat. Je ziet zelfs een beetje van de buitenkant vleugel doorschijnen wat ook een mooi patroon verbergt. De buitenkant van het Oranjetipje is ook zo mooi, weet ik omdat ik alleen maar buitenkanten gefotografeerd heb in mijn hobby loopbaan. Zoals jij het hier toont is mij nog nooit gelukt. Dit jaar welgeteld één exemplaar gezien.

    Liked by 1 persoon

  2. Dit is een mooie voltreffer. Gelukkig dat je toch eindelijk eentje kon vastleggen. Mooi dat de onderkant zo mooi doorschemert.
    Het is maar treurig gesteld met de vlinderpopulatie t.n.t. Hopen dat we de komende dagen wat meer insecten te zien krijgen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

