Vrijdag de dertiende

Toen ik gisteren aan het eind van de ochtend tussen Goëngahuizen en Pean over de Peansterdyk reed, zag ik weer eens een bruine kiekendief over de oevers van de Botmar zweven. Een dag eerder had ik hem daar ook al gezien, en toen heb ik zelfs een paar foto’s van hem kunnen maken, maar omdat ik daar niet echt tevreden over was, besloot ik in de herkansing te gaan. Om het overige verkeer op de smalle weg niet te hinderen, zette ik de auto op de dam van één van de weilanden …









Dat was geen goed plan, want ik stond er nog geen vijf minuten, toen een grote tractor met een graswagen uitgerekend daar de weilanden in moest om gras van het land te halen. Er restte me niets anders dan te verkassen en de auto een stuk verderop in de berm te zetten. Toen ik achterom keek, zag ik de tractor over het pad het land in stuiven …









Terwijl de loonwerker aan het werk ging, richtte ik mijn blik weer op de oevers van de Botmar. De kiekendief was intussen in geen velden of wegen meer te zien, maar dat maakte de aanblik van het landschap niet minder mooi …









Toen ik korte tijd later de blik weer de andere kant op wendde, zag ik dat er in het weiland iets niet helemaal in de haak was. De loonwerker had een bocht iets te ruim genomen, waardoor de tractor gevaarlijk scheef boven een sloot hing. Ik lijk een abonnement hebben op dit soort taferelen in een weiland …









Er werd naarstig telefonisch overleg gevoerd om hulptroepen ter plekke te krijgen. Dat gaf mij de gelegenheid om mijn blik weer over de oevers van de Botmar te laten glijden. De kiekendief was weg en bleef weg, maar er hing nu wel een biddend torenvalkje boven het weiland met de hooibalen …









Amper vijf minuten later denderden er twee tractoren over het zandpad en door het weiland naar de plek des onheils. Daar werden de twee tractoren netjes vóór de vastgelopen tractor gemanoeuvreerd …









Enkele minuten later kwam de trein met veel geweld in beweging. Dat werd een aantal eenden wat te veel van het goede, verschrikt vlogen ze op om hun heil elders te zoeken …









Nadat de mannen nog even hadden staan bijpraten en ze blijkbaar hadden geconstateerd dat er geen schade was aan de graswagen en aan de koppeling waarmee hij aan de tractor was verbonden, ging ieder weer zijns weegs …









De bruine kiekendief kreeg ik niet meer te zien, maar ten afscheid van deze scène trippelde er nog wel even een witte kwikstaart voorbij. Al met al was het voor vrijdag de dertiende toch geen slechte start …  🙂








27 gedachten over “Vrijdag de dertiende

  1. Je trof het maar weer dat je dit kon vastleggen. Je trekt het wel aan. Ik kan me uit een grijs verleden ook iets heugen over een boot en een brug op de Wetering waar jij ook toevallig als toerist naar zat te kijken.😉
    Gelukkig was de roekeloze actie in het land en niet op de openbare weg.
    Toevallig zag ik gisteren een vergelijkbaar tafereel aan de Paasloregel, maar dan in het klein. Er lag een grasmaaier, een zitmaaier onderin de droge sloot. Die mensen waren bezig om te proberen deze met de luxe auto eruit te trekken. Dat lukt natuurlijk nooit, dacht ik nog, haal maar gerust een grote tractor op.
    Fijn weekend samen.🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Dat was wel een avontuur, maar gelukkig niet voor jou, Jan.
    Op de laatste warme dag – voorlopig – heb je toch maar een paar aardige observaties gedaan!
    Goede Pinksteren verder, ik heb de kachel al weer aan😉

    Liked by 1 persoon

  3. Voor de loonwerker dus echt vrijdag de 13e Jan,
    leuke van veel buiten zijn is dat je dan ook van alles meemaakt.
    Ik ga ook wel eens op pad zonder doel, zomaar een rondje.
    vaak zie je dan toch weer onverwachte dingen om te fotograferen
    jammer dat de kiekendief zich niet meer liet zien, zal wel te veel lawaai geweest zijn

    Fijne Zondag.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

