Vochtpercentage 10%

Nadat ik eerder deze week een weloverwogen, maar helaas fout uitpakkend experiment met mijn medicatie had ondernomen en ik daar bovenop flink verkouden werd, paste het me eigenlijk niet echt, maar toch ben ik gisterochtend weer eens afgereisd naar het rietland in de Kop van Overijssel …









Zoals op de bovenstaande foto is te zien, kan een deel van de oogst van 2016 als verloren worden beschouwd. Maar het riet dat ondanks de wateroverlast in de afgelopen weken gemaaid kon worden en heeft kunnen drogen, lag – in grote bossen bijeen gebonden – klaar voor vervoer naar de thuisbasis van de rietteler. Van Jetske had ik een seintje gekregen dat de mannen vrijdag zouden beginnen met het transport. Daar moest ik natuurlijk wel even bij zijn …









Voor alle zekerheid stak rietteler Klaas rond kwart voor elf de hygrometer in een paar van de rietbossen om te controleren of aan de belangrijkste voorwaarde voor de opslag in de loods was voldaan. Om schimmel en rot te voorkomen mag ’t riet niet te nat zijn, wanneer het naar binnen wordt gehaald …









Het apparaat gaf een vochtpercentage van 10% aan. Daar was de rietteler tevreden over, en dus kon er een begin worden gemaakt met het laden en vervoeren van de rietoogst van 2016 …









– wordt vervolgd –



28 gedachten over “Vochtpercentage 10%

  1. Ik dacht even dat je maandag pas zou starten omdat je je vandaag een rustdag had beloofd.😉
    Gelukkig dat je er wel bij kon zijn. Gelukkig was het qua temperatuur gisteren een stuk beter dan vandaag, want dat heb ik vandaag ter plaatse zelf gevoeld.
    Ik had al gedacht dat je deze serie zou uitsmeren over meerdere dagen. En dat het gedegen logjes zullen worden dat weet ik wel zeker.🙂
    Gisteren was ik eind van de middag nog weer in het rietland en toen sprak ik Klaas ook nog even weer. Hij sprak zijn waardering uit voor de manier waarop jij dit alles in beeld bracht en brengt!

    Liked by 1 persoon

    • Die waardering is wederzijds, want ik geniet elke keer weer van de gastvrije ontvangst in het veld en aan huis, en niet minder van de manier waarop ik in de loop der jaren nader kennis heb mogen maken met de verschillende facetten van de rietteelt. En die kennis geef ik voor zo ver mogelijk graag in woord en beeld door. 🙂

      Like

    • Riet en water horen zeker bij elkaar. Riet is een vochtminnende plant, maar om het riet te kunnen oogsten, moet er ook weer niet te veel water staan. En als het riet eenmaal gemaaid is, moet het drogen voordat het in een loods kan worden opgeslagen, anders treedt rot of schimmel op,. Maar dat lijkt me vrij logisch.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

