De koning is terug

Niet elke voorjaarsbode laat zich meteen zo mooi fotograferen als de lammetjes die ik in mijn vorige logje liet zien. Gisteren zag ik – niet geheel toevallig ook weer bij Soarremoarre – de eerste grutto (Limosa limosa) in een weiland staan …









Hij stond ver weg en de sterk wisselende bewolking maakte het ook niet makkelijker, maar toch ben ik wel blij met deze foto’s van de eerste grutto die dit jaar mijn pad kruiste. De terugkeer van ‘de Kening fan’e greide’, oftewel ‘de Koning van de weide’ – sinds kort ook nog eens onze nationale vogel – stemt me toch elk jaar weer vrolijk, zeker nu het aantal grutto’s zo sterk terugloopt …








27 gedachten over “De koning is terug

  1. Dat is 3 weken eerder dan vorig jaar, toen je ze heel toepasselijk op Koningsdag spotte 🙂 Ik had nog geen pagina over de idyllische buurtschap Soarremoarre, dit was een mooie aanleiding om die gelijk maar te maken: https://www.plaatsengids.nl/soarremoarre Als je er niet bekend bent moet je heel goed kijken om het straatnaambordje te ontdekken en dus te kunnen zien dat je er bent aangekomen, ze zijn daar nogal zuunig mee ter plekke en de ene díe er staat, staat nogal verstopt ook, nl. aan het doodlopende stukje… Op de pagina van It Fryske Gea over de Botmar alhier staat “dat het gebied (nog) niet toegankelijk is”, dus kennelijk hebben ze daar wel plannen voor. Wellicht in de vorm van een vogelkijkhut of -scherm. Zou goed kunnen aan de Peansterdyk.

    Liked by 1 persoon

    • Dat eerste klopt weer als een bus, Frank, die drie weken eerder had ik zelf ook nog even zullen vermelden. Maar ja, dat is er weer eens niet van gekomen. Dank derhalve!
      Of Soarremoarre wel de naam buurtschap mag hebben, weet ik eigenlijk niet. Een witte plaatsnaamaanduiding is er in elk geval niet te vinden, veel meer dan een slingerende landweg is het eigenlijk niet. Maar een mooi weidevogelgebied is het zeker, dat is dan ook de reden dat ik er in voorjaar en zomer regelmatig eens langs kom.

      Liked by 1 persoon

      • Nou ik weet het wel Jan: het is een buurtschap 🙂 Die al sinds 1449 in de archieven voorkomt. En in de Volkstelling van 1840 deels onder Aldeboarn viel, deels onder Nes. Tegenwoordig geheel onder Nes. En inderdaad: helaas zonder plaatsnaambordjes. Maar dat zegt niets over ja of nee buurtschap, want door laksheid van de gemeenten heeft de helft van de 4.000 buurtschappen in ons land geen plaatsnaambordjes. De ene gemeente is daar accurater in dan de andere. Maar ik blijf daarvoor doorlobbyen net zolang tot ze alle 4.000 een bordje hebben 😉

        Liked by 1 persoon

  2. Ik weet dat je al een tijdje aan het speuren was, fijn dat je nu een grutto hebt gezien en vastgelegd. Dit smaakt naar meer.
    Heb je gisteravond “Andere tijden” gezien? Het viel mij op bij die oude beelden hoeveel weidevogels er rondvlogen en er waren te horen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

