En de varkens …, zij ploegden voort

Vandaag nog even wat foto’s van de varkens die in de buurt van Aldeboarn druk bezig waren met het ploegen van een weiland. Geertsines had de varkens al een paar dagen voor mij gespot, hij vermoed dat het gaat om Tamworth-varkens





Het zijn echte scharrelvarkens die goed tegen kou en warmte kunnen en het liefst vaak en veel in de grond wroeten. Maar de boog kan niet altijd gespannen staan, daarom hebben ze ook een aantal schuilhutten tot hun beschikking waar ze lekker in of bij kunnen liggen slapen …





Terwijl een groot deel van de varkens druk bezig was met het ploegen van het veld, nam dit viertal het er lekker van in het voorjaarszonnetje. Ik vermoed dan ook dat ze het ploegwerk in ploegendienst doen …





Eén van de varkens kwam intussen met zijn snuit diep in de grond langzaam mijn kant op …





Even nam het schrandere dier de tijd om mij te begroeten en me eens goed op te nemen met zijn varkensoogjes …





Lang duurde dat niet. Als snel ging de snuit de grond weer in, want er moest nog heel wat gebeuren …




26 gedachten over “En de varkens …, zij ploegden voort

      • Zo te zien zijn het inderdaad afgedankte, door midden gezaagde silo’s – van ‘varkens die hun leven vrijwel zonder bewegingsvrijheid in een stinkende megastal moeten doorbrengen …’. Over dat laatste verschillen we van mening of dat ook zo is😉 Ik kan wel begrijpen dat de manier waarop varkens worden gehouden niet strookt met het beeld wat consumenten erbij hebben – bovenstaande varkens hebben een veel hoger knuffelgehalte -, als de doorsnee consument daar sowieso een beeld bij heeft. Als het karbonaadje maar goedkoop is😦

        Liked by 1 persoon

  1. Foto 2 vind ik heel mooi met de scheve toren van Aldeboarn op de achtergrond.
    Ik heb daar toch live gestaan maar ik helemaal niet gezien dat het schuilhutten waren voor de varkens. Ik heb dan ook niet ingezoomd, was te druk met de scharrelvarkens.😉
    Ik vind het een bijzonder gezicht en ben blij dat je mij dat liet zien.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

