200m 24,1s

Wa wit wa’t dit makke hat en wat it foarstelt …?





Wie weet wie dit heeft gemaakt en wat het voorstelt …?





Moarn mear – Morgen meer. 🙂

37 gedachten over “200m 24,1s

  1. Gevonden! (Ik kan het zelden laten om dit soort dingen uit te zoeken :D) Het is een ode aan de Friese atlete Foekje Dillema, gemaakt door Ids Willemsma. De getallen vormen haar record over de 200m, gelopen in 1950. http://www.buitenbeeldinbeeld.nl/Musea/Willemsma.htm
    Ze werd dat jaar voor het leven geschorst omdat ze weigerde een sekstest te ondergaan. Er werd serieus getwijfeld of ze wel vrouw was omdat ze er “mannelijk” uitzag. Ze was een tijdgenote en concurrente van Fanny Blankers Koen.
    http://www.foekjedillema.nl/index_wie.html
    Ander Tijden Sport heeft in 2008 een aflevering aan haar gewijd
    http://www.npogeschiedenis.nl/andere-tijden-sport/Afleveringen/Zomer-2008/Het-mysterie-Foekje-Dillema.html

    Liked by 1 persoon

    • Komplimenten, Jeroen, je was wel erg snel met het juiste antwoord. Daarbij heb je ook meteen het verhaal van Foekje Dillema netjes uit de doeken gedaan. Ik kom morgen nog even terug op dit beeld en het achterliggende verhaal, en natuurlijk zal ik dan jouw beantwoording ook nog eens onder de aandacht brengen. In elk geval bedankt voor je bijdrage vandaag.

      Liked by 1 persoon

  2. Dan zal het wel een schaatser zijn, ik kan er wel twee benen in zien, een gestrekt en een met gebogen knie. Gelukkig is het cortenstaal, dat doet als het eenmaal goed roestig is niet zo zeer aan de ogen. Als ik deze sculptuur op een hardlooprondje tegen zou komen zou ik even een hellingtraininkje doen.

    Liked by 1 persoon

  3. Weer zo’n kunstenaar die vindt dat de kijker zelf maar moet invullen wat het voorstelt, en daarom niet de moeite neemt om dat er even bij te zetten? Of staat er wel een informatiepaneel bij en heb je dat er subtiel nét niet opgezet?😉 Het zal vast iets met sport zijn, maar dat is niet mijn ding zoals dat tegenwoordig heet, dus in die zin heeft men niets aan mij. Ik wacht (on)geduldig af op degenen die daar meer tsiis van hebben gegeten…

    Liked by 2 people

  4. heeft vást iets met schaatsen te maken 200 meter of zo 🙂 ik doe maar een gokje🙂 wel een mooi ding om te zien:-)
    Jan weet jij nog hoe dat héle dunne ijs heet, waar geenwater onder zit,? volgen mij heb ik dat bij jou ooit gelezen…. maar ikkan niet meer op de naam komen.
    dat ijs wat zo heerlijk kraakt onder je voeten:-)

    Like

Geef een reactie

