Gecamoufleerde ooievaars

Tijdens mijn eerste winterse rondritje deze week kwam ik vlak ten noorden van Earnewâld aan de Dominee Bolleman van der Veenweg langs een weiland waar een boer bezig was met het frezen van de greppels …





Terwijl ik mijn blik over het licht besneeuwde weiland achter de tractor liet glijden, zag ik behalve de lijnen die door het freeswerk waren ontstaan, ineens nog iets … Kijk maar eens goed, er scharrelden vier goed gecamoufleerde ooievaars in het weiland rond …





Even later liepen ze in een keurige linie scherp speurend naar wat lekkers van noord naar zuid langs de pas weer geopende greppel. Af en toe boog één van de vogels zich even voorover om iets op te pikken …





Van de aanwezigheid van de boer, die rustig heen en weer bleef rijden om ook de resterende greppels weer open te leggen, trokken de parmantig voortstappende dieren zich niets aan …





Met de boer als bondgenoot komen de ooievaars ook deze relatief koude winterperiode vast wel door …




17 gedachten over “Gecamoufleerde ooievaars

  1. Op die eerste foto’s moet je inderdaad goed kijken om ze te zien. Grappige foto’s van die vier op een rijtje achter elkaar aan. Ze zullen uit ondervinding geleerd hebben dat ze van de boer niets te vrezen hebben. Het lijkt me voor een boer ook wel leuk om wat gezelschap te hebben tijdens zo’n klusje.

    Liked by 1 persoon

  2. Wat mooi dat je dit als bonus onverwacht erbij krijgt én van die schutkleuren op de sneeuwige grond. Die zie je idd daarom zomaar over het hoofd. Ik heb er 1 geplaatst op mijn pagina http://www.plaatsengids.nl/earnew%C3%A2ld die ik vandaag ook verder inhoudelijk heb uitgewerkt en ‘afgemaakt’. Er blijkt een ooievaarscentrum te zitten. Vandaar dat ze daar allicht relatief veel voorkomen. Hoewel ze daar al jaren niet meer gevoerd worden, naar ik aanneem om te stimuleren dat ze weer gaan trekken.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

