Weerbeeld oktober 2015

Samen met deze blauwe reiger, die eind oktober vanaf een keet in De Deelen zijn territorium eens goed in ogenschouw nam, kijk ik even terug op het weerbeeld in oktober. Dat wordt ook hoog tijd, want eigenlijk had hier het overzicht van november al moeten staan. Maar ja, als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan …





Ik heb oktober ervaren als een mooie, tamelijk rustige herfstmaand. In ons tuintje kwam de gemiddelde temperatuur uit op 10,2 ºC. Daarmee was het bij ons net wat warmer dan het langjarig gemiddelde van 9,9 ºC over de periode 1971-2000. Maar het verschil met vorig jaar is wel erg groot, toen was het in oktober in ons tuintje gemiddeld 13,1 ºC …





Over het aantal paddenstoelen in de afgelopen herfst hoor ik verschillende geluiden, sommige mensen zeggen dat er maar weinig paddenstoelen waren vanwege de droogte, anderen hebben juist erg veel paddenstoelen gezien. Omdat het betere knielwerk me steeds minder goed afgaat, had ik me voorgenomen om me dit jaar niet teveel met paddenstoelenfotografie bezig te houden. Terugblikkend kwam ik er achter dat ik toch weer veel meer paddenstoelen heb gekiekt dan ik me had voorgenomen …





Normaal gesproken valt er in ons tuintje in oktober ongeveer 74 mm neerslag, ditmaal bleef dat beperkt tot 38 mm. Ook landelijk was het met gemiddeld 34 mm neerslag een droge maand. Die relatieve droogte werd in november weer helemaal goedgemaakt, maar daar kom ik later nog wel op terug …




14 gedachten over “Weerbeeld oktober 2015

  1. Oktober was inderdaad één van de betere maanden dit jaar. Beter dan november en zelfs beter dan september vind ik. Mooie foto’s Jan.
    Voor die paddenstoelen ben je precies toch wel heel diep moeten gaan. Of stond hij toch op een “verhoogje”.😉

    Like

  2. Ja voor paddenstoelem moet je nu eenmaal door de knieen, maar deze zijn dan ook prachtig! Oktober lijkt alweer zo lang geleden, droog was het wel geloof ik, in tegenstelling tot de laatste weken.

    Like

  3. Wat trof je het weer met de reiger op de keet. Je paddenstoel van onderen is ook mooi.
    Ik houd wel van droge herfstmaanden.🙂
    De paddenstoelenfotografie heb je dit jaar maar mooi weer meegepakt.

    Like

Geef een reactie

