Beelden in het bos

Eenmaal op de oever van het bosmeertje aangekomen, kreeg ik al snel de eerste sculpturen in het vizier …





Dichterbij gekomen blijkt de eerste sculptuur een weergave te zijn van ‘Het vrouwtje van Stavoren‘ …





Voordat ik verder ga, werp ik nog even een blik achterom, want de zonnige oever en het meertje liggen er prachtig bij …





Dan vervolg ik mijn weg naar het tweede boombeeld …





De kunstenaar lijkt Sjoerd te heten, wie de man met de stok en de lantaarn is, weet ik eerlijk gezegd niet …





– wordt vervolgd, morgen met een blik over het spiegelende bosmeertje en zaterdag met nog wat boombeelden –

36 gedachten over “Beelden in het bos

    • Ik ben d’r ook nog niet echt uit hoe mooi ik het vind, maar het heeft zeker wat, vind ik. Afijn, er volgen nog een stuk of wat, je kunt je mening natuurlijk altijd nog (deels) herzien … 🙂
      Wat het betekent voor de boom, weet ik niet. Ik schat zo in dat het wel wat meevalt, maar misschien dat iemand daar enige ervaring mee heeft en er nog wat meer over kan zeggen.

      Liked by 1 persoon

  1. Knap staaltje van kunnen en moesten ze in dode bomen gemaakt worden zou het me niet storen maar zulke ingrijpende dingen in stammen van levende bomen vind ik persoonlijk er over.Geen goed voorbeeld voor de jeugd wat respect voor de natuur betreft..Ik las ergens dat ze dat in Londen ook eens gedaan hebben en dat er toen een deel bomen nadien moesten gekapt worden door wortelrot..Je hebt er mooie foto’s van gemaakt Jan maar ik sta er niet positief tegen over.Van gezonde levende bomen blijft men best af..

    Liked by 2 people

  2. De vraag of de bomen dit wel overleven is al meerdere malen gesteld. Ik vraag me dat ook af. Het is wel een originele manier van houtsnijwerk.
    De omgeving, het vennetje en het licht vind ik al een kunstwerk op zich. Een sfeervolle serie.

    Liked by 1 persoon

  3. Het is in ieder geval kunst, en dat vindt nu eenmaal de een mooi en een ander niet mooi. Ik vind het mooi omdat ik het knap gedaan vindt en het herkenbaar is als de bekende Friese figuren. De vraag naar of het erg is voor de bomen ja of nee, wordt in het krantenartikel beantwoord: 1) de zaagdiepte is beperkt zodat de bomen het voorlopig overleven en 2) staan de bomen in kwestie op een lijst om op langere termijn te worden gekapt. Overigens een irritant bugje op de sites van Woudklank plus de andere e-kranten van dat concern, loop ik ook steeds tegenaan: zeg je cookies OK, kom je op de homepage, daarna opnieuw de link aanklikken dan kom je er wel, maar die omweg moet niet nodig zijn. Bovendien blijft ie daarna om cookie toestemming vragen als je later weer op die site komt, terwijl die 1e toestemming er nu juist voor zorgen dat ie je er daarna niet meer mee lastig valt. 23 bugjes dus. Heb ze er zojuist maar over gemaild in de hoop dat ze er iets mee doen. Wellicht wisten ze het nog niet. Als niemand het meldt komen ze er ook niet achter🙂

    Liked by 1 persoon

  4. P.S.: 1) Volgens het krantenartikel heet geen van de 5 ‘woodcarvers’ Sjoerd. 2) Het artikel noemt met name de volgende bekende Friese figuren die ‘gesculptuurd’ zijn: Grutte Gjalt en Lytse Gjalt, de bard Bernlef, het Spook van Langesloot, Rixt van Oerd, Grutte Pier, Ket, Bonifatius en het Vrouwtje van Stavoren. Mijn gok is dat het 2e beeld van hierboven Bonifatius betreft.

    Liked by 1 persoon

  5. Je ziet het op meer plekken van deze sculpturen, hier in de buurt maken ze beelden van gekapte bomen waar ze dan een stuk van laten staan. Ach, het brengt wel iets verrassends in de natuur. Het plekje zelf is idyllisch mooi en ook mooi in beeld gebracht door jou. Het was toch zeker de moeite waard dat je er nog naartoe gelopen bent.

    Liked by 1 persoon

  6. Alle bewondering voor de creatieve gaven en uitwerkingen van de kunstenaar, ik vind het ook heel bijzonder en leuk, maar ook ik kan me niet voorstellen dat het goed is voor de boom. Verder vraag ik me af of dat zomaar mag. Wie heeft daar de zeggenschap over ? Ik denk dat als ik morgen in een boom in het bos ga staan hakken, ik er niet zonder kleerscheuren vanaf kom, als ik “betrapt” word

    Liked by 1 persoon

  7. Dat denk ik ook Margriet, en terecht🙂 Maar dit was niet ‘zomaar’, het was t.g.v. de Landgoeddag en, aldus het krantenartikel, ‘de organisatie’ (van die Landgoeddag, neem ik aan) had hier opdracht voor verstrekt. Dan zullen ze het vooraf ook wel afgestemd hebben qua vergunningen, zeker als het bewust zo prominent in de krant komt. Dat doe je niet als je het stiekem en illegaal doet🙂 En vermoedelijk is dat verstrekt omdat, wederom volgens het krantenartikel, men niet dieper zaagde dan een bepaalde diepte, kennelijk rekening houdend met de overlevingskansen, én de bomen in kwestie op termijn toch op een lijst staan om gekapt te worden. Vandaar.
    Hier nog een filmpje van het ‘carven’ van de figuren Grutte Gjalt en Lytse Gjalt: https://vimeo.com/138124405

    Liked by 1 persoon

  8. Doet me overigens denken aan een soortgelijke manifestatie rond 2000 in het Mastbos. Daar moest een aantal bomen worden gekapt. Daar hebben ze stronken van ca. 1 meter hoogte van laten staan en ook in kunstige figuren (zoals een stoel en een leeuw) laten ‘carven’ door kettingzaagkunstenaars. De intentie was dat de stronken op den duur weer zouden uitlopen en de kunstwerken zo geleidelijk zouden vergaan. Geen idee of e.e.a. er nog staat / ter plekke nog herkenbaar is, inmiddels 15 jaar later.

    Liked by 1 persoon

  9. De eerste foto vind ik prachtig door het licht wat op de herfstbladeren en op de sculptuur valt.
    Hierboven is al veel gezegd of het wel of niet verantwoord is, ik vind het wel heel kunstig. Ik zal nu eerst het filmpje bekijken.

    Like

Geef een reactie

