Worstelen met temperatuurschommelingen

Aan de gemiddelde maximumtemperatuur heeft het in de afgelopen zomer niet gelegen, want die was met 21,2 ºC perfect voor iemand die zich het best voelt bij een temperatuur van ca. 20-22 graden. Nee, het is mis gegaan door de manier waarop die gemiddelde maximumtemperatuur tot stand is gekomen. Voor iemand die als gevolg van MS een ‘defecte inwendige thermostaat’ heeft, is het wekenlang op en neer dansen van de temperaturen tussen 15 en 30+ graden funest, omdat het lichaam steeds weer hard moet werken om zich aan te passen aan de temperatuurschommelingen …





Voeg daar nog de natte perioden bij die ook allerminst een positieve uitwerking hebben op mijn gestel, dan zal duidelijk zijn, dat het voor mij niet echt een prettige zomer was …





In feite laat de zomer van 2015 zich prima vangen in twee foto’s: van droog en warm naar kil en nat …





Nu maar hopen dat we een niet al te natte herfst krijgen, gevolgd door een mooie koude winter, want wat bij hitte niet lukt, lukt bij kou wel: daar kun je je ook als MS-patiënt prima op kleden …





Hoe dan ook, vanaf nu probeer ik het bloggen weer rustig op te pakken, en dan zien we wel wanneer het schip weer strandt.

25 gedachten over “Worstelen met temperatuurschommelingen

  1. De eikels vallen hier massaal van de bomen in grote getalen Jan. Vroeger zeiden ze, dan krijgen we een strenge winter.
    Te hopen dat het weer wat meewerkt voor jou en we een mooie herfst krijgen. Kun je ook af en toe een fotoke maken.

    Liked by 1 persoon

  2. Ben blij dat je terug bent Jan maar het moet lukken hé! Die grote hitte hoefde voor mij ook niet. Kan er niet in buiten komen, toch niet in BE. De lucht is te vochtig veronderstel ik of te verstikkend. Het lukte me wel een paar dagen in Spanje en ook de reuma pijnen trokken weg. Met volle gas terug sinds ik vorig weekend terug kwam🙂. Niet geklaagd, jij bent er erger aan toe en ik hoop van harte dat we nog een mooie zomereinde krijgen en een ‘warme’ herfst.

    Liked by 1 persoon

  3. Welkom terug Jan! Volgens mij kan iedereen zich wel vinden in jouw weerwensen, dus laten we hopen dat dat werkelijkheid wordt. En dat het zijn positieve uitwerking heeft op je gezondheid. Het was maar een rare zomer, maar prachtige luchten heeft het wel opgeleverd!

    Liked by 1 persoon

  4. Voor jou (en alle andere) MS patienten komen er stilaan beter tijden aan Jan. Momenteel ben ik in verlof, dus voor mij mag het nu even toch wat warmer en zonniger dan dat het tot nu toe is geweest. Misschien dat laatste weekje? Maar de weerkaarten beleven voor onze landje een nat weekend.😦
    Zoals je misschien reeds zag is mijn vorige blog verdwenen. Door mijn eigen schuld waren al de foto’s van het blog verdwenen. Onbegonnen en onmogelijk werk om dit weer op de rails te krijgen. Dat zul jij ook wel weten denk ik. Dus ik ben een nieuw blog gestart. Wel even anders maar ….
    we doen weer ons best.🙂
    Bij deze ook weer welkom op mijn nieuwe blog.

    Grt-jes

    Liked by 1 persoon

  5. Fijn dat je weer blogt, Jan.
    Het was een rare zomer, zoals je zegt: van te warm naar te koud. Het maakt dat je niet steeds gewoon lekker naar buiten kon lopen.
    Gek weer. En stabiel nazomerweer kunnen we kennelijk ook niet verwachten. Hopelijk gedijt je lichaam beter bij dit wat koelere weer.

    Like

Geef een reactie

