IFKS – Klasse a-klein

Wat later dan gepland konden de skûtsjes in de Klasse a-klein – dit zijn skûtsjes met een maximale lengte van 17 meter – aan het begin van de donderdagmiddag uiteindelijk toch van start, omdat er geleidelijk een verkoelend briesjes over het Tjeukemeer begon te waaien. Dat was niet alleen gunstig voor de skûtsjes, maar ook voor ons als toeschouwers, want hoewel we bijna met onze voeten in het water zaten, werd zo langzamerhand knap warm op de wal bij het gemaal …





Hoewel het veld vrij ver bij ons vandaan lag, konden we vanaf ons plekje bij het gemaal m.b.v. verrekijker en zoomlens toch mooi zien hoe de boeien werden gerond door de skûtsjevloot …





Het skûtsje ‘De Eemlander’ uit Eemnes kwam uiteindelijk als eerste over de finish, maar ook voor de supporters van het ‘Abbegeaster skûtsje’, die in groene t-shirts naast ons op de eerste rij zaten, werd het een prima dag. Na een matige start wisten ze uiteindelijk op te klimmen naar een keurige tweede plek …





Het ‘Abbegeaster skûtsje’ en het skûtsje ‘Twa Famkes’ uit Drachten met de drie Drachtster turfjes in het zeil brachten na afloop van de wedstrijd nog even een groet aan het publiek door even vlak voor het gemaal langs te varen …





Terwijl de matadoren in de A-klasse aan het inzeilen waren, begon de organisatie de boeien te verslepen, omdat de wind draaide en verder toenam. En die boeien werden zo ver weg gesleept, dat ik me zorgen begon te maken of we wel iets van de wedstrijd in de A-klasse zouden kunnen zien …





– wordt vervolgd –

9 gedachten over “IFKS – Klasse a-klein

  1. Het ererondje van de skoetsje levert je prachtige details op. Wat ik zelf mooi zou vinden als de bemanning zich wat meer in kledij zou steken die matcht met hun traditionele schepen maar dat verwijt treft ook een aantal vrijwilligers die de traditionele ambachten demonstreren tijdens de Staphorstdagen🙂

    Liked by 1 persoon

    • De skûtsjes heten nog traditionele zeilschepen te zijn, maar dat zijn het al lang niet meer. Sommige skûtsjes zijn verlengd, andere zijn juist korter gemaakt en de katoenen zeilen zijn vervangen door nylon. Afgelopen week schijnt er zelfs nog een motor uit één van de skûtsjes te zijn gehaald om maar minder gewicht aan boord te hebben.
      Bemanningsleden in traditionele kledij is in een tijd waarin bemanningen allerlei teambuildingscursussen en diverse trainingen ondergaan slechts een droom, vrees ik.

      Like

  2. De series uit 2013 heb ik eerst terug gezien en gelezen. Het was toen toch wel een stuk spectaculairder dan dit jaar. Ook zinvol om het precieze verhaal nog eens te lezen achter dit écht Fries evenement.
    Ook nu heb je er een gedegen beeldverslag van gemaakt, maar dat is je wel toevertrouwd.
    Ik zag het ook al op mijn foto’s en zie het ook weer bij jou, het skûtsje de “twafamkes” uit Drachten had echt twa famkes aan boord. De foto’s met de werkende mensen aan boord vind ik mooi.
    De klasse a-klein vond ik, lastiger te volgen dan de A-klasse. Ook al hadden we als hulpmiddel een verrekijker en een zoomlens, kijkend daardoor is het driedimensionale effect helemaal weg. Regelmatig leek het alsof ze op dezelfde lijn voeren en met elkaar zouden botsen.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s