Heideblauwtje op dopheide

Het wemelde van de vlinders rond de dobbe in het Weinterper Skar, toen ik daar woensdag met mijn fotomaatje was. We zagen diverse soorten fladderen, maar heideblauwtjes leken toch duidelijk in de meerderheid te zijn …





De vlindertjes lieten zich helaas niet allemaal even makkelijk fotograferen, omdat ze veelal wegdoken in een wirwar van diverse hoog opgeschoten grassoorten, die bovendien vaak wat al teveel in beweging werden gebracht door de wind …





En als er dan al eens een exemplaar op een polletje dopheide bleef zitten, zoals het vrouwtje in deze serie, dan werd mij nogal eens de rug toegekeerd. Maar uiteindelijk hield ik er toch weer een aardige serie aan over …




23 gedachten over “Heideblauwtje op dopheide

  1. Mooie serie, Jan.
    Jij hebt een vrouwtje en ik heb een mannetje “geschoten”.
    Het viel mij op dat ze zelf ook zo fladderend erbij zaten in de wind dat in tegenstelling tot de grote vuurvlinder, die de vleugels wel stil hield.
    Het vastleggen met die fladderende vleugels is dus extra moeilijk.
    Door de bloem van de dopheide kun je goed zien, hoe klein het vlindertje is.

    Liked by 1 persoon

  2. Mooi Jan. Een soort die ik nog niet op mijn pad tegenkwam.
    Ja meestal zijn die blauwtjes lastige vlinders om echt mooi op foto te krijgen maar deze serie van jou vind ik ook behoorlijk goed geslaagd.

    Vraagje nog. Hoe was het weer gisteren bij jullie? Veel neerslag gehad? Ergens stormschade in Friesland?
    Hier viel het al bij al nog goed mee. De wind haalde ruim 60 km/h en er viel zo’n 10 mm neerslag in mijn groene bakje.

    Liked by 1 persoon

    • Het duurde tot 17:00 uur voordat de storm ons bereikte. Het ging even flink tekeer met wind en regen (10 mm), maar we zijn er schadevrij vanaf gekomen. De hulpdiensten zijn tot laat in de avond her en der in de provincie bezig geweest met het opruimen van omgewaaide bomen, afgerukte takken en andere stormschade.

      Like

Geef een reactie

