De fijne facetogen van een libel

Gisteren ben ik onder begeleiding van mijn fotomaatje voor het eerst dit jaar weer eens bij de dobbe in het Weinterper Skar geweest. Ik was weliswaar vanaf april al vele malen in het Weinterper Skar geweest, maar dan had ik voordien meestal al een tijdje rond gestapt bij de tunnelbouw aan de Peelrug, waardoor mijn benen over het algemeen te moe waren om nog een echte kuier in het Skar te kunnen maken …





Ook in gezelschap van Jetske vond ik het gisteren nog een hele kuier om op mijn favoriete plekje te komen, maar samen loopt het toch net wat makkelijker dan alleen. Bij de dobbe aangekomen zijn we eerst neergestreken op het bankje om wat te eten en te drinken …





Zodra mijn benen weer wat aan kracht hadden herwonnen, hebben we een tijdje met de camera in de aanslag door het lange gras rondgestruind. Er dartelden meer vlinders rond dan ik dit jaar tot nu toe op één dag bijeen had gezien, maar ze maakten het ons niet gemakkelijk om ze tussen het lange gras te fotograferen …





Met de weinige libellen die er rond vlogen was het al niet veel beter, maar deze ene heidelibel wilde wel even meewerken aan een fotosessie. De laatste foto met die prachtige facetogen is voor mij de foto van de dag geworden …




19 gedachten over “De fijne facetogen van een libel

  1. Prachtig zoals je deze hangjongere hebt vastgelegd. Ik vind het iedere keer weer knap dat je zoveel scherpe macro tevoorschijn kunt toveren met je voorzetlens.
    Wat me overigens steeds weer opvalt dat is de weerspiegeling van de zon op de ogen, de witte vlekken, als ik ernaar kijk heb ik al de neiging om een zonnebril op te zetten.😉
    Het was qua weer een perfecte dag. Inderdaad toch voor jou een zichtbaar pittige kuier. Gelukkig kon je deze keer een betere balans vinden tussen inspanning en rust. Hulde aan Fryslân vanwege de vele bankjes, daar kunnen ze in de Kop van Overijssel nog veel van leren.

    Liked by 1 persoon

  2. Hier wemelt het ook van die kleine bruine vlindertjes, die gaan helemaal niet zitten. Prachtige foto,s van de libel, waarvan de laatste natuurlijk het mooiste is.

    Like

Geef een reactie

