Pantserjuffer in close-up

Behalve weinig vlinders heb ik dit jaar tot nu toe ook nog bar weinig waterjuffers en libellen voor mijn cameralens gehad, maar vorige week was er dan toch weer eens een juffertje bereid om even voor me te poseren …





Kijkend naar de houding van de vleugeltjes, denk ik dat het een pantserjuffer is. Veel verder kom ik niet met de determinatie, maar dat vind ik ook minder belangrijk. Het gaat mij om de foto’s, en daar ben ik best tevreden over …




21 gedachten over “Pantserjuffer in close-up

  1. Ik ga zeker mijn hoed niet opeten als ik het mis heb, Jan, maar gelet op de vrijwel volledige blauwe berijping van S(egment)2 denk ik dat dit een gewone pantserjuffer is. Zelf zag ik gisteren mijn eerste houtpantserjuffer van dit jaar. Ook leuk!

    Liked by 2 people

  2. ‘k Hou wat het op naam brengen van het jufffertje betreft nog wel even een slag om de arm, Jan, tot de echte deskundigen (Sandra, Soli, of Geert) er hun licht over hebben laten schijnen🙂

    En dan wat de hoeveelheid insecten dit jaar betreft: vind ik moeilijk. Laatst was ik nog in de Botanische tuinen hier in Utrecht en daar gonsde en zoemde het overal dat het een lieve lust was. In de directe omgeving van mijn huis zie ik er wat minder. Maar het hangt ook erg van de temperatuur af, zoals je weet: zodra het warmer wordt, worden ze actiever en zie je er ook vanzelf meer. Dus mager jaar of niet: ik ben bang dat ik er geen zinnig woord over weet te zeggen😦

    Liked by 1 persoon

    • Hier in de tuin moet ik insecten dit jaar met een lampje zoeken. Ik ben dit jaar weliswaar wat minder op pad geweest en de macrofotografie gaat me wat minder goed af, maar ook op plaatsen waar ik vorig jaar vaak een keur aan insecten, vlinders, en juffers aantrof, is het dit jaar allemaal karig. Maar ik zal de komende, weer wat warmere dagen nog eens her en der rondkijken.

      Like

  3. Juffers volop aanwezig maar vlinders zijn er inderdaad niet heel veel. Het is ook zo wisselvallig qua temperaturen …
    Je foto’s zijn weer eens heel mooi geworden vooral de tweede vind ik om te smullen. Ik denk dat Ed gelijk heeft en dat het een gewone pantserjuffer is.

    Like

Geef een reactie

