Het eerste asfalt ligt erin

Aan het begin van de week had ik gehoord, dat de eerste laag asfalt vrijdag 3 juli in de Peelrugtunnel zou worden aangebracht. Toen ik die dag zoals gewoonlijk vanaf de oostelijke kant bij de bouwplaats aankwam, zag ik dat de asfalteerders daar al bijna tot het eind van de fietsbaan waren genaderd …





Normaal gesproken rijd ik altijd eerst via de bypass in de Peelrug om de bouwplaats heen om te even te bekijken wat er gaande is op de bouw, om de auto vervolgens aan de westkant van de bouwlocatie veilig en koel onder de bomen te parkeren. Ditmaal heb ik de auto aan de oostkant in de berm gezet, zodat ik meteen een paar plaatjes van het werk kon schieten …

De kleine foto’s op deze pagina kunnen worden vergroot door erop te klikken.





Ik was ook maar net op tijd, want nadat de vrachtwagen het laatste asfalt had gelost in de bak van de asfalteermachine, waren de noeste werkers aan pauze toe. En daar kan ik me alles bij voorstellen, want toen ik even later weer in de auto zat, zag ik dat de temperatuur intussen was opgelopen tot ruim 26 ºC en die lag boven het verse asfalt nog een stuk hoger.

Aan de westkant van de tunnel aangekomen, baadde het nieuwe asfalt van de fietsbaan in het zonlicht. Het ging nu echt de goede kant op …





Het vervolg van het asfalteringswerk stond voor dinsdag 7 juli op de agenda, en dus ben ik ook toen weer naar de Peelrug getogen. Ditmaal werkte men van oost naar west, en weer was ik mooi op tijd, want de asfalteringsploeg was net in afwachting van de laatste vracht asfalt. En zo was ik er in het navolgende halfuur getuige van hoe de laatste stukken van de rijbaan voor auto’s en het fietspad van een laag asfalt werden voorzien …





Er zal nog wel een deklaag overheen komen, maar het eerste asfalt ligt erin. Nadat de asfalteermachine was vertrokken, was dit het beeld. Ik ben benieuwd hoe ik het in de loop van deze week zal aantreffen …




20 gedachten over “Het eerste asfalt ligt erin

  1. Ik denk dat ze bij extreme temperaturen niet eens mogen asfalteren van de Arbo wetgeving. Het lijkt me wel dankbaar werk, want het is wel de finishing touch, wat wel zichtbaar is dat in tegenstelling tot de werkers die alles onder de grond stoppen. Oh ja de strepentrekkers dat is echt het puntje op de i.
    Het is mij niet helemaal duidelijk waarom het eerst een gezamenlijke rijbaan is en dat de rijbanen zich later gaan splitsen, zoals op de onderste foto is te zien.

    Liked by 1 persoon

    • Automoblisten en fietsers maken gezamenlijk gebruik van de weg de Peelrug. In de aanloop naar de tunnel krijgen fietsers hun eigen baan, zij hebben daardoor te maken met een kleinere hellingsgraad als ze de tunnel in en uitrijden. Het nadeel van deze constructie is dat fietsers die de tunnel van oost naar west passeren, tweemaal de weg over moeten steken.

      Like

      • Het lijkt mij geen veilige situatie. Als fietser neem ik liever een steilere helling dan dat ik twee maal de weg moet oversteken. Mede omdat bij een helling de situatie minder overzichtelijk wordt voor zowel automobilisten en fietsers.

        Door jouw prachtige serie van dit project, van begin tot het einde, hebben we een indruk gekregen hoe spectaculair dit project was. Ik ben wel benieuwd hoe het geheel eruit ziet als het klaar is, of het resultaat ook spectaculair is of dat het er uitziet als een gewone tunnel.

        Liked by 1 persoon

        • Ik heb ook mijn bedenkingen bij de gekozen oplossing, maar ja … mij werd vooraf weer eens geen advies gevraagd … 😉
          Het gevaar bij het oversteken zal wel wat meevallen, want het is allerminst een drukke weg. Hetzelfde systeem functioneert bij de fietsbrug de Slinger volgens mij goed, terwijl het daar vele malen drukker is. Wat misschien wel problemen kan opleveren zijn brede tegenliggers zoals tractoren en vrachtauto’s in de tunnel. Maar misschien valt ook dat wel mee. Ik kom er nog wel op terug als alles klaar is.

          Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s