Ontsnapt aan de dood

Terugkijkend kan ik niet anders dan zeggen dat vrijdag 5 juni een vreemde dag was. Om te beginnen was het na een fris voorjaar de eerste tropische dag van het jaar. Omdat MS en tropische temperaturen allerminst vrienden zijn, heb ik die dag grotendeels lekker met de airco aan in de auto doorgebracht. De rit voerde me o.a. langs ooievaarsnesten waar vliegoefeningen werden gedaan, Friese paarden in zon en schaduw, een bruidspaar in wit, roze en rood en een machtige mooie trike





Maar het eerste wat ik die dag voor lens kreeg, was een groepje ganzen die in Nationaal Park De Alde Feanen bij Earnewâld genoeglijk stonden te grazen. In een soort sluipgang schuifelden ze al vretend gestaag door het grasland aan de waterkant …





Regelmatig stak er eentje de kop op om de omgeving eens in ogenschouw te nemen, je weet tenslotte maar nooit wanneer er gevaar dreigt en waar het vandaan komt. Dit groepje ganzen kon gerust zijn die dag, door toevallig op een goede plek te gaan zitten, zijn ze aan de dood ontsnapt …





Een vele malen grotere groep ganzen had op hemelsbreed pakweg 3 km afstand in datzelfde Nationaal Park De Alde Feanen veel minder geluk. In de Jan Durkspolder werden op die vrijdagochtend de eerste grauwe ganzen gevangen en vergast. Drijvers in boten en te voet leidden de vogels naar een vangkraal. Daarna werden de ca 1.000 ganzen vergast met CO2. De provinciale vereniging voor natuurbescherming ‘It Fryske Gea’ – waar ik nota bene (nog) lid van ben – voelt zich gedwongen dit middel in te zetten omdat andere middelen te weinig effect hebben, stelt directeur Henk de Vries.

We leven in een rare wereld en in een mooi land, maar het is soms ook een raar land. Of, zoals Tom Sijmons – de maker van het onderstaande filmpje – me onlangs schreef: “Nederland is een gek land waar we 10 miljard verbranden aan een falende hoge snelheidstrein, maar een geschatte schade van 20 miljoen door die arme beesten kan kennelijk niet gecompenseerd worden.”

De dierenbescherming maakt zich hier ook erg druk om: http://friesland.dierenbescherming.nl/nieuws/bericht/24327

Met de vakanties voor de deur kan de dierenbescherming best een steuntje in de rug gebruiken, daarom draag ik dit logje op aan Woody en Dyna …




22 gedachten over “Ontsnapt aan de dood

  1. ja Jan je hebt gelijk, maar je kunt ook zeggen: van al die verspilde miljarden aan diverse reddingsoperaties en projecten hadden veel oudere en hulpbehoevenden nu niet in de ellende hoeven te zitten, en dat gaat mij nu net iets meer aan het hart dan de ganzen.

    Like

  2. Waarin een klein, maar o zo rijk land heel erg klein kan zijn😦

    En laten we, wat mij betreft, nu geen wedstrijd gaan doen wie er slechter aan toe zijn: ouderen en hulpbehoevenden òf onze ganzen. Dat is sowieso appels met peren vergelijken.

    Wanneer die schade van pakweg 20 miljoen aan de boeren zou worden vergoed, zou deze uitgavenpost 0.008% van de totale Rijksbegroting van 2014 (250 miljard) uitmaken. Waar hebben we het over? Dat gaat ten koste van niemand, ook niet van ouderen en hulpbehoevenden.

    En het vergassen van ganzen kost ook geld.

    BAH!

    Liked by 2 people

  3. Jan, hoe dan ook, ik vind die vergassings-maatregel verschrikkelijk en niet te verteren.
    Het Fryske Gea moest zich schamen!
    Ton Sijmons heeft gelijk met zijn vergelijking van weggegooide miljarden op 20 miljoen schade.
    Het heeft ook te maken met een monocultuur van bepaalde grassen, die weer ganzen aantrekken.

    Liked by 1 persoon

  4. Tsja, het is voor de ganzen niet te bevatten. gelukkig hebben ze er geen weet van.
    We maken het land een luilekkerland voor wilde dieren (ganzen, herten, wilde zwijnen, enz.) en dan nemen we het ze kwalijk dat de dieren daar gebruik van maken. Dat moeten ze dan bekopen met de dood, omdat andere dieren daar op moeten leven die dan later ook dood moeten….
    De Hollanders zijn een raar volkje dat niet te begrijpen is.

    Like

  5. Ik dacht net als Henk.Dieren doden vind ik verschrikkelijk als ze nu de eieren weghalen en 1 ei laten dan komen er van zelf minder ganzen maar vergassen?? Mooi voorbeeld voor de jeugd en we gaan dezelfde kant uit met de bevers en begrijp me niet verkeerd Jan.Men beschermt de bever maar bij ons zijn er al boeren die weiden verliezen door doordat alles onderloopt en er niet meer gehooid kan worden.De bevers knagen alle bomen af maken dammen en gebieden overstromen. Beschermen is goed .maar moet met verstand gebeuren ,Ik word er misselijk van.

    Like

  6. Ja Jan er is een groep van mensen die intens kunnen genieten van al moeder natuur voortbrengt maar als ze even naar links of rechts kijken wordt dit moois net zo goed onder hun ogen afgeknald. Als ik een ree zie denk ik altijd hoe lang het nog te leven heeft

    Like

Geef een reactie

