Bermfotografie

De afgelopen jaren stonden de maanden mei en juni voor mij meestal in het teken van de macrofotografie. Dit jaar is dat er in mei nog nauwelijks van gekomen. Enerzijds is dit te wijten aan het feit dat mijn favoriete insectenrijke struiken in het Weinterper Skar zijn verdwenen, anderzijds heeft het alles te maken met mijn kwakkelende gezondheid de laatste tijd. Een echte fotokuier heb ik al een tijdje niet meer kunnen maken, macrofotografie kost nog veel meer energie …





Daarom ben ik dit jaar eerder dan te doen gebruikelijk overgestapt op de bermfotografie, het fotograferen van onderwerpen in en vanuit een bij voorkeur bloemrijke berm. Normaal deed ik dat de afgelopen jaren vooral tijdens perioden met zomerse of tropische warmte, want een ritje maken met de airco aan en tussendoor een koel plekje ergens in een berm zoeken, lukt eigenlijk altijd wel …





De komende tijd zullen er hier dan ook zeker nog meer bermfoto’s met o.a. paarden verschijnen, maar daarnaast zullen ook de weercijfertjes over de maand mei en de laatste stand van zaken rond de tunnelbouw aan de Peelrug de revue passeren. Vandaag doe ik het verder – net als dit mooie Friese paard – lekker rustig aan.

20 gedachten over “Bermfotografie

  1. Dit is een mooie kiek. De kleurencombinatie is prachtig. Ik vind het met gezonde benen en volle bepakking soms al lastig om weer in de benen komen. Ik weet dat het voor jou een hele opgaaf is.
    Je hebt groot gelijk dat je doorgaat voor bermtoerist. Het gaat om het er uit zijn en het vastleggen van mooie plaatjes.

    Liked by 1 persoon

  2. Dit zijn alvast twee mooie foto’s Jan. En als je goed kijkt zie je in de berm ook soms leuke dingen voor de macro waarvoor je zelfs niet door de knieën moet. Neem dus maar steeds je macro lensje mee, je weet nooit.

    Like

  3. Het verschil tussen scherpte en onscherpte vindt ik wel een beetje erg groot in dit geval. Op foto 2 viel het me pas op dat het paard zit. Ikzelf geef hier denk ik de voorkeur aan minder brandpuntsafstand en wat dicht op het scenario kruipen. Nog steeds kan je dan onderscheid maken tussen hetgeen voor jou hoofdonderwerp is maar dan minder extreem.

    Like

  4. Er is helemaal niets mis met deze prachtige bermfoto’s. Het was ook absoluut geen weer voor goede macrofotografie. Hopelijk kun je je daar straks mee bezig houden als het lekker warm is.

    Like

Geef een reactie

