Nieuw waterrijk natuurgebied

Zoals gebruikelijk heb ik op Koningsdag aan het begin van de middag de rust van de natuur weer opgezocht. Ditmaal heb ik ervoor gekozen om eens naar het weidegebied aan de Bûtendiken tussen Smalle Ee en De Veenhoop ten westen van Drachten te gaan …





In dit gebied werd al een tijdlang aan weidevogelbeheer gedaan, maar vorig jaar is een deel van het gebied op grootschalige wijze op de schop genomen door Wetterskip Fryslân …





Een deel van het weidegebied is door het waterschap ontpolderd om plaats te maken voor water en natuur. Hierdoor zijn de petgaten bij De Veenhoop en de Wijde Ee met elkaar verbonden en werden natuurvriendelijke oevers en veilige kaden gerealiseerd. Na de herinrichting is het gebied door het waterschap overgedragen aan de Friese natuurbeschermingsorganisatie It Fryske Gea





In een nieuw ontstane waterplas zijn in een strak patroon een soort kaden of dijkjes van stenen aangebracht, die kunnen dienen als rustplaats voor vogels, en die maken daar ook meteen gretig gebruik van …





Een vogelaar die een stukje verderop met een kijker op statief aan de oever van de plas stond, vertelde me dat er op dat moment o.a. veel regenwulpen en wat kemphanen zaten …





Terwijl we een tijdlang genoeglijk stonden te praten, ontdekte ik dat mijn gespreksgenoot o.a. betrokken is bij de natuurcompensatiemaatregelen die langs de vernieuwde N381 worden genomen, en dat hij vanuit dien hoofde mijn weblog ook kende …





Kijk, dat zijn altijd leuke ontmoetingen! We hadden alleen wat minder lang vol in de koude noordenwind moeten staan praten, maar na een rustdag op dinsdag gaat het vandaag alweer wat beter met mijn gekwelde onderdanen …





De ontdekking van dit mooie nieuwe natuurgebied en de ontmoeting met de vogelaar vormden een prachtige start van mijn Koningsdagritje. Als de temperaturen wat aangenamer zijn, zal ik vast nog wel eens op dit plekje te vinden zijn, want er staat niet voor niets ook een prachtige picknicktafel …





Tijdens het vervolg van de rit kreeg ik achtereenvolgens nog een bruine kiekendief, twee reeën, een koppeltje baltsende grutto’s en de wonderlijke symbiose van een pony en een kraai of een kauw voor de lens. Het is maar dat u even weet wat er hier de komende tijd zoal te zien zal zijn … 🙂

28 gedachten over “Nieuw waterrijk natuurgebied

  1. Wat een mooi nieuw gebied voor je. Ik weet niet hoe een kemphaan eruit ziet: heb je die ook op de foto staan? Leuk zulke onverwachte ontmoetingen met een lezer van je weblog😉. Dat bankje speciaal voor jou: dat is zeker?!! Foto nr 4 met de wapperende vlag op de toren vind ik bijzonder.

    Liked by 1 persoon

  2. Spannend om te zien hoe dit gebied zich verder ontwikkelt! ‘k Zou iedere gelegenheid te baat nemen om regelmatig te gaan kijken. Maakt het misschien ook deel uit van wat vroeger de Ecologische Hoofdstructuur was, en tegenwoordig als ik me niet vergis Natuurnetwerk Nederland heet?

    Liked by 1 persoon

    • Zou best eens kunnen dat het deel uitmaakt van het (natte) Natuurnetwerk Nederland. Dit gebied grenst hier aan Nationaal Park de Alde Feanen en er zijn de laatste tijd meer investeringen t.b.v. natuurverbetering gedaan, er is o.a. iets verderop een faunatunnel voor de otter geplaatst.

      Liked by 1 persoon

  3. Boeiende ontmoeting had je!
    Interessant om over dit nieuwe stuk natuur te lezen, dat vooral watervogels zou moeten aantrekken en dat ook blijkt te doen. Ik moet wel wennen aan de visueel wat geconstrueerd aandoende vormgeving…

    Liked by 2 people

  4. Jullie hadden in elk geval ook van die mooie wolkjes en dan zo’n leuke ontmoeting erbij, ja daar zou je eigenlijk warm van moeten worden, maar ik kan me voorstellen dat dat niet lukte met die kou😉

    Liked by 1 persoon

  5. Ik geloof dat ik daar wel een keer met jou op het bankje wil zitten, ik vind het gebied zo heel mooi geworden.
    Wat een grappige ontmoeting had je daar. Zie wel dat je een BF-er bent.
    Toen ik na de fotokuier op Koningsdag de foto’s over had gezet op de computer zag ik dat ik een groep regenwulpen had vastgelegd. In het veld dacht ik dat het grutto’s waren. Ze zaten wel ver weg. Wel bijzonder dat we allebei regenwulpen hebben vastgelegd op dezelfde dag. Behalve was ik wat eerder op de dag.😉
    De foto waar je nog net de toren met de vlag kunt zien, die vind ik ook heel mooi. Het lijkt toevallig vastgelegd, maar ik weet dat je erover hebt nagedacht.

    Liked by 1 persoon

    • We live in a very flat country, William. Our house is built at sea level. The highest point of the mainland of the province Fryslân (or Friesland) is about 27 m. The highest point of the Netherlands is hill in the southwest of our country, it’s 322 m above sealevel.

      Like

  6. Ach wat leuk Jan een fan van je site te ontmoeten. Zo te zien wordt dit gebied na nog wat begroeiing een droom van een Afanja-stekkie. Zoveel vogels waar ik mijn lippen bij aflik🙂
    Heb nog nooit een vlucht regenwulpen gezien, wel het boek ooit gelezen😀

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

