Takelwerk N381 – Peelrug

Naar mate de natuur meer tot groei en bloei komt, heb ik hier de afgelopen weken wat minder aandacht geschonken aan de vorderingen van de tunnelbouw t.b.v. de vernieuwing van de N381 aan de Peelrug tussen Wijnjewoude en Donkerbroek. Omdat ik dat project toch wel tot het eind wil blijven volgen, maak ik hier vandaag even een inhaalslag, want het werk gaat gestaag door.

Vorige week woensdag bedacht ik me, dat ik maar eens contact moest opnemen met mijn contactpersoon bij het Project N381 om te vragen wanneer de liggers over de tunnel in aanbouw aan de Peelrug geplaatst worden. En dus stuurde ik meteen even een mailtje, en dat had ik niet veel later moeten doen, want ik kreeg ook vrijwel meteen een mailtje retour met de mededeling dat de liggers vrijdag 24 april geplaatst zouden worden.

En dus toog ik vrijdag in de loop van de ochtend naar de Peelrug, waar de fa. Wagenborg m.b.v. een grote telescoopkraan al was begonnen aan de klus …





Het was mooi zonnig weer en de temperatuur werkte voor de verandering ook weer eens mee, zodat ik bij een temperatuur rond de 17-18 graden in alle rust een rondje om de bouwput kon maken. Nu eens stond of zat ik hier, dan weer een stuk verderop, zodat ik het takelwerk van alle kanten kon bekijken …





Terwijl een select groepje mensen zich op de bouwplaats in rustig tempo bezig hield met de plaatsing van de liggers, was het ook op vrijdag rondom de bouwplaats weer een komen en gaan van zandwagens en ander zwaar materieel. Met een mengeling van overzichtsfoto’s en detailopnamen heb ik getracht om de gang van zaken rond de plaatsing van de liggers zo goed mogelijk in beeld te brengen …





Wie meer wil zien van de werkzaamheden aan de Peelrug, kan terecht in 2 fotoalbums met in totaal intussen 1000 foto’s over dit project:

Tunnelbouw N381 – Peelrug, deel 1: 19 februari – 19 maart 2015

Tunnelbouw N381 – Peelrug, deel 2: 20 maart – 24 april 2015





De komende dagen zal ik hier in woord en beeld verslag doen van mijn verrassende belevenissen in de natuur op Koningsdag.

20 gedachten over “Takelwerk N381 – Peelrug

  1. Indrukwekkend om te zien en ook de serie ervan is goed gemaakt. Bijzonder dat het allemaal perfect past. De leggers zijn aan de uiteinden niet haaks en dan vind ik het nog knapper dat het past. Wat trof je het met het weer, want met de koude wind van vandaag was het voor jou minder aangenaam om daar rond te stappen en stil te zitten op de vlakte. De mannen mogen je wel dankbaar zijn met deze mooie serie. Ik weet dat het heel veel werk is om een dergelijk log zo zorgvuldig in elkaar te zetten, petje af.

    Liked by 1 persoon

  2. Je hebt het vast wel ergens geschreven…. maar als ik het resultaat op dit moment zie is het mij niet duidelijk wat het nut is van die vloerbedekking en folie onder het zand en de zwarte grond. Heeft het iets te maken met het grondwaterpeil? Dat was ik hierboven nog vergeten te vragen.

    Liked by 1 persoon

    • Daar heb ik inderdaad al eens wat over geschreven: https://afanja.wordpress.com/2015/03/04/een-ruime-werkplek/
      “Tot voor kort liep hier een weg, de Peelrug (klik voor kaart Google Maps). Die weg is over een paar honderd meter uitgegraven om plaats te maken voor een tunnel in een vliesconstructie. Door folie in de bouwput aan te brengen, ontstaat als het ware een soort kleine polder, die droog blijft te midden van het grondwater rondom. Op deze plek zal de Peelrug aan het eind van het jaar de vernieuwde N381 van Drachten naar de Drentse grens kruisen …”

      Like

    • Ha die Harry, leuk om weer eens wat van jou te horen.
      Je vertelde vorig jaar bij de verhoging van een die hoogspanningsmasten al dat jullie het hele project volgen met de fotoclub Harambe. Ik ben er in februari mee begonnen, toen ik min of meer toevallig langs de bouwput aan de Peelrug reed. Op die bouwlocatie richt ik mijn lens het meest, en ik vind echt de moeite waard om het project zo wat te volgen.
      Dank voor het linkje, daar zal ik zo eens even een kijkje nemen.

      Like

    • Ik ben intussen kind aan huis bij de bouwput aan de Peelrug, daar word ik dan ook regelmatig herkend en gegroet. De kraandrijver van de geelzwarte mobiele kraan vond al die foto’s geweldig, hij complimenteerde me in ’t bijzonder met de foto waar de arm van zijn kraan zo mooi parallel staat met die van de grote telescoopkraan.

      Like

Geef een reactie

