Grijs met zwart

Gisteren heb ik een deel van de dag weer doorgebracht op de bouwlocatie aan de Peelrug tussen Wijnjewoude en Donkerbroek. Daar werden gisteren de liggers over het gapende gat geplaatst, dat er eerder dit jaar is gegraven en dat intussen weer deels is opgevuld. Daardoor begint de bouwput ineens op een tunnel te lijken. Eigenlijk had ik me voorgenomen om vandaag verslag te doen van het plaatsen van die liggers, maar technische problemen verhinderen dat even. Dat houdt u dus nog tegoed.

Maar niet getreurd, vrijwel iedere keer wanneer ik wat foto’s heb gemaakt bij de bouwlocatie aan de Peelrug, strijk ik op weg terug naar huis even neer in het Weinterper Skar, want dat ligt dan toch op mijn route. Hoewel mijn favoriete struiken langs het oostelijke pad helaas zijn verwijderd in het kader van de herinrichting van het gebied, wordt het er verder nu toch wel met de dag mooier. Zo wemelt het op één van de velden momenteel van de paardenbloemen en pinksterbloemen, waar bij zonnig weer heel wat witjes en oranjetipjes door de lucht dartelen …





Die vlinders waren me tot nu toe steeds te snel af, maar de bloemen lenen zich ook prima voor het maken van wat aardige foto’s. En in de omringende boomsingel houden zich diverse vogeltjes op, die zich met nog weinig blad aan de bomen momenteel ook prima laten fotograferen …





Afgelopen week werd mijn aandacht getrokken door dit grijze vogeltje met zijn zwarte petje. Nu ben ik niet zo’n vogelkenner, maar dit zal dan wel een zwartkop zijn. Maar als het anders is, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Ik bedenk me nu pas, dat ik even een paar videoshots had moeten maken, zodat ik zijn fraaie zang ook nog even had kunnen laten horen. Daar moet ik toch weer eens wat vaker aan denken …




19 gedachten over “Grijs met zwart

  1. Zwartkop, Matkop, Glanskop, ze zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden als je ze niet hoort zingen. De Mat- en Glanskop hebben allebei witte wangen en een kleinere snavel. De Zwartkop heeft behalve een zwart petje egaal grijs op de kop en ook egaal grijze wangen en hals. Dat lijkt op de foto’s niet zo te zijn, maar dat is vermoedelijk de lichtinval. Ik volg je met Zwartkop.

    Liked by 2 people

  2. Zwartkop daar moet je niet aan twijfelen Jan. Vrouwtje heeft een bruin petje dus dit is een mannetje. Enfin ik denk nu wel dat deze prima gelukte foto belangrijker is dan de exacte naam te weten.
    Ik had je in je vorige post gevraagd of je ergens een bewegwijzerde wandeling wist zijn voor me. Nu denk ik, na al je foto’s die je ooit al poste over jou Weinterper Skar, 🙂 ik daar toch al zo goed als zeker eens op verkenning ga.

    Liked by 1 persoon

  3. De zwartkop staat er prima op. Ik heb op aanraden van Klaproos de app gedownload, nu kan ik in de natuur het geluid opzoeken, maar dan moet ik eerst wel in een bepaalde richting denken. Het is nog niet zo eenvoudig. Thuis eerst maar naar de geluiden luisteren van vogels die daar kunnen voorkomen in It Skar. En zo leren we iedere keer nog weer.🙂
    Op de eerste foto werd ik door deze scherpte/diepte mooi naar de pinksterbloemen getrokken.

    Like

Geef een reactie

