Voorjaar in De Deelen (2)

Terwijl we genoeglijk op het bankje bij het eerste bruggetje zaten, heeft Jetske me vrijdagochtend eerst eens bijgepraat over haar ontmoeting met de pad op het pad. Voor Jetske was dat een mooie gelegenheid om weer eens wat te oefenen met de macrovoorzetlens op haar Sony compactcamera …





Het werken met het macro-objectief op haar Canon spiegelreflexcamera heeft Jetske wel in de vingers, maar het voorzetlensje vergt toch een wat andere werkwijze, maar oefening baart kunst …





En dus bleef Jetske tijdens het tweede deel van onze kuier in De Deelen haar camera richten op katjes en ander klein spul. Het heldere weer werkte in elk geval lekker mee aan het maken van macrofoto’s …





Terwijl we onze weg vervolgden over het bruggetje, dobberden er rechts van het bruggetje een aantal wortelstokken van de gele plomp in het water, die zich vruchteloos trachtten voor te doen als monsterlijke verschijningen …





Ik sluit deze rondgang door De Deelen af met de close-up van een aantal frisgroene blaadjes, die bomen en struiken momenteel in hoog tempo kleuren …




25 gedachten over “Voorjaar in De Deelen (2)

  1. Hoe prachtig is het daarJan. Ik moet ook meer oefenen met het voorzetlensje om het onder de knie te krijgen.Deze week kan ik minder de natuur intrekken want er is een boel werk aan de winkel voor het kinderbrandwondenfonds waar ik vrijwilligerswerk voordoe.Zo loop ik mee met onze mascotte in de kinderrace van de Antwerp ten miles.En deze oude dame moet dan haar beste beentje voorzetten want onze jonge mascotte en de kindjes starten zeer snel.Ik moet onze olifant vergezellen omdat als men in dat pak kruipt maar een beperkt zicht heeft.

    Liked by 1 persoon

    • De enige manier om met het voorzetlensje te leren werken is door het veel te doen, Marylou. Oefening baart kunst, en dat geldt zeker ook hiervoor. Afijn, de goede tijd breekt weer aan voor de macrofotografie, het komt noet op een dag of een week aan.
      Eerst deze week voor het Brandwondenfonds maar tot een goed einde zien te brengen. Ik heb er bewondering voor hoe je je daar elk jaar weer voor inzet. Hulde daarvoor! Veel succes en vooral ook veel plezier deze week!

      Like

  2. Jullie (Jij en Jetske) vullen elkaar goed aan op jullie fotokuiertjes. Telkens slagen jullie er weer in om ons een mooie reeks foto’s te tonen.
    De lente is ondertussen nu ook bij jullie goed van start gegaan zie ik. Laat ons de komende dagen maar weer heerlijk meegenieten met je foto’s.

    Ps: Gebruik je jouw fototoestel in automatische stand tijdens het gebruik van je macro voorzetlensje Jan? Ik heb de indruk dat je meer scherptediepte hebt op je foto’s dan op de mijne, vandaar de vraag?

    Liked by 1 persoon

    • Na bijna negen jaar, waarin we regelmatig samen ergens in de natuur een fotokuiertje maken, zijn Jetske inderdaad aardig op elkaar ingespeeld en vullen we elkaar vaak goed aan. De komende dagen probeer ik er in mijn uppie weer wat van te maken, en dat zal met dit weer best lukken.

      Mijn camera staat in de P-stand als het macrolensje erop zit. De rest doe ik door meer of minder in te zoomen, hoe verder je inzoomt, hoe minder scherptediepte je hebt. Hopelijk kun je hiermee uit de voeten.

      Like

  3. Mooi met het uitbottende groen. Je ziet het nu per dag veranderen. Ik vond het leuk en leerzaam om zo samen bezig te zijn met de macro’s en de katjes. Is mijn foto die ik met jouw camera maakte nog gelukt of weet je het nummer niet meer. 😉
    Die wortelstokken trekken ook iedere keer als ik daar ben weer mijn aandacht en ook ik zie daar allerlei monsters drijven.

    Liked by 1 persoon

  4. Hele mooie resultaten, Jan. Over een voorzetlens ben ik echter niet zo te spreken. Ik heb me er ooit één gekocht om op mijn macrolens te steken en zo nog betere resultaten te boeken. Doch na 1 dag heb ik ze terug gestuurd. Ik vond alles nogal wazig aan de rand. Waarschijnlijk zal het wel aan mij hebben gelegen, want ik hoor anderen die er wel tevreden over zijn.

    Liked by 1 persoon

    • Als je een spiegelreflexcamera en een macro objectief hebt, dan heeft zo’n voorzetlens naar mijn idee weinig of geen meerwaarde. Ik maak echter al mijn foto’s met een compactcamera (de Canon Powershot SX50HS), omdat ik niet met een zware camera en een aantal zware lenzen kan en wil rondsjouwen. Voor mij heeft dat voorzetlensje dan ook een grote meerwaarde.

      Like

Geef een reactie

