Weerbeeld maart 2015

Maart kende een wisselvallige en veelal grijze start, maar vanaf de vierde kregen we onder invloed van een hogedrukgebied te maken met zonnig weer en hogere temperaturen …





De hoogste temperatuur van de maand werd in ons tuintje op 8 maart bereikt met 15,1 ºC. Daarna hielden we nog geruime tijd rustig weer, waarbij de temperaturen daalden tot een laagste maximumtemperatuur van 5,4 ºC op 14 maart. Van 16 t/m 19 maart volgde opnieuw een relatief zachte periode, waarna het weer opnieuw een wisselvallig karakter kreeg …





Zesmaal heb ik in maart nog een nacht met lichte vorst kunnen noteren. Uiteindelijk kwam de gemiddelde temperatuur in ons tuintje uit op 5,6 ºC, en dat is toch weer ruim een halve graad warmer dan het langjarig gemiddelde over de periode 1971-2000 …





Omdat we in maart veelvuldig onder invloed van hogedrukgebieden lagen, was het een relatief droge maand. Alleen aan het begin, maar vooral aan het eind van de maand viel er regen van betekenis. In ons tuintje heb ik in maart 48 mm neerslag opgevangen, en dat is dan toch weer 12 mm minder dan het langjarig gemiddelde over de periode 1971-2000 …





Maart roerde dit jaar echt zijn staart. Op 29 maart stond aan zee af en toe een storm, kracht 9. In de kustprovincies kwamen windstoten voor tot 115 km/uur. Ook op de 31e kwam het tot storm aan zee en (zeer) zware windstoten van 100-134 km/uur in een groot deel van het land …





Tot slot nog even een grafiekje, waarin de gemiddelde temperaturen in maart in ons tuintje over de laatste 13 jaar te zien zijn …




20 gedachten over “Weerbeeld maart 2015

  1. Weer mooie foto’s bij deze informatie Jan.

    Gisteren zijn we een stukje door noord Friesland gereden en wat opviel en wat in jouw foto’s ook vaak opvalt
    is dat er in dit gebied geen windmolens staan!
    Het was een verademing om dat te ontdekken.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik houd het allemaal niet zo bij als jij doet maar voor mijn gevoel was maart niet heel erg bijzonder mooi. Eén warme dag kan ik me nog herinneren, maar voor de rest …. het is ook te zien aan mijn blog, ik had niks geen onderwerpen.
    Vanochtend moest ik nog flink krabben om half 6 en een paar uurtjes later zat ik in t-shirt te pauzeren, heerlijk.

    Wat een boel krokussen op je foto, schitterend gezicht!!!

    Liked by 1 persoon

    • Het KNMi schrijft over maart o.a.: “Maart was een zonnige maand met gemiddeld over het land 158 zonuren tegen 125 uren normaal.
      De regionale verschillen waren deze maand niet groot. Het zonnigst was het in het Waddengebied met lokaal 178 uren zonneschijn. In het zuiden scheen de zon het minst, lokaal niet meer dan 141 uren. De zon was vooral veel te zien van 8 tot en met 13 maart.”
      Ik heb hier 10 volop zonnige dagen kunnen noteren, en dat vind ik voor maart helemaal niet zo slecht. De laatste week was met regen en stormachtige wind de slechtste periode, en dat hebben we allemaal nog vers in het geheugen.

      Liked by 1 persoon

  3. Leuk het weer terug te zien. In mijn herinnering blijft het een betrekkelijk kille maand, met een paar uitschieters naar boven. En dat blijkt ook wel uit je statistieken. Ook de jaren ervoor zijn weer prachtig terug te lezen.

    Liked by 1 persoon

  4. Je hebt deze serie mooi gelardeerd.
    Voor mijn gevoel was maart niet zo geweldig, dat komt w.s. dat ik net tijdens de mooie dagen heb gewerkt en dat tijdens mijn ziekzijn het slecht weer was. Ik heb een hekel aan langdurige wind en voor mijn gevoel was dat ook in maart het geval. Toch geef jij hier aan dat maart nog niet zo slecht was.
    Goed idee om de gemiddelde temperaturen van meerdere jaren te laten zien. Er zijn wel grote verschillen, een uitschieter is toch wel die van 2013.

    Like

Geef een reactie

