Een ruime werkplek

Laat ik vandaag nog maar eens weer beginnen bij het begin: de tapijtlegger …





Normaal gesproken zoom ik nogal eens in op een onderwerp, vandaag zoom ik voor de verandering eens uit, zodat de ruime werkplek van de tapijtlegger zichtbaar wordt …





Tot voor kort liep hier een weg, de Peelrug (klik voor kaart Google Maps). Die weg is over een paar honderd meter uitgegraven om plaats te maken voor een tunnel in een vliesconstructie. Door folie in de bouwput aan te brengen, ontstaat als het ware een soort kleine polder, die droog blijft te midden van het grondwater rondom. Op deze plek zal de Peelrug aan het eind van het jaar de vernieuwde N381 van Drachten naar de Drentse grens kruisen …





Tot pakweg 10 jaar geleden zou er waarschijnlijk een viaduct over de nieuwe weg zijn aangelegd, maar omdat viaducten veelal storende elementen in het landschap zijn, worden ongelijkvloerse kruisingen in de N318 bij voorkeur verdiept aangelegd. Ter plaatse van de Peelrug komt een tunnel voor alle verkeer (met een doorrijhoogte van 4,35 meter) met gescheiden fietspad (met een doorrijhoogte van 2,50 meter). De tunnel krijgt een doorlopende berm langs het fietspad, zodat ook dieren er gebruik van kunnen maken …





Naast de kunstwerken voor de automobilist, fietser, ruiter en wandelaar, worden er als onderdeel van de N381 ook voorzieningen getroffen voor overstekende dieren. Zo worden er twee ecologische bruggen, twintig ecoduikers, elf dassentunnels, acht hop-overs voor vleermuizen, dertien kleine faunatunnels, vijf zandruggen voor de das en drie poelen voor de poelkikker aangelegd. Bovendien worden er dassenrasters aangelegd. En vanwege recent gevonden sporen van de otter, worden er nog een aantal extra duikers aangelegd …





Eenmaal weer buiten de afzetting is er van de enorme kuil vrijwel niets meer te zien. Morgen laat ik nog wat foto’s van de werkzaamheden zien, die ik tijdens een kuiertje naar de andere kant van de bouwput heb gemaakt. De komende tijd zal ik af en toe eens kijken of de vorderingen van het werk nog wat aardige foto’s kunnen opleveren.

Informatie: www.n381.nl

26 gedachten over “Een ruime werkplek

  1. Ben speciaal even naar je site gegaan om te zien, wat nou de bedoeling was. Heel interessant om te volgen. Rij er maar af en toe eens heen en loop een stukje, dan kunnen wij meekijken.
    Vroeg me inderdaad direct af, of er duikers voor otters werden aangelegd.

    Liked by 1 persoon

  2. Verrassende ontknoping. Dat het ‘iets’ met de nieuwe N381 te maken zou hebben vermoedde ik wel, maar wát dan, geen idee… Een tunnel dus. Nog nooit gezien zo’n constructie met die tapijten. Dat is een beste order voor de tapijtfabriek in kwestie. Daar kun je normaal wellicht wel een hele woonwijk mee vloerbedekken.

    Liked by 1 persoon

  3. Het was spannend om het op je weblog te volgen, leuk idee om het in omgekeerde volgorde te laten zien. Vandaag zag het er alweer heel anders uit. Als ik hierboven zo lees moet je nog wel wat research doen wat betreft de volgorde van de folie en het tapijt. Ik ben namelijk ook benieuwd naar de details.
    Als er zoveel geïnvesteerd wordt in overstekend wild dan zit daar zeker Europees geld bij.

    Liked by 1 persoon

  4. Ik snap nog niet helemaal het hoe en wat, maar dat zal in de loop van de tijd wel duidelijk worden. Het mooie van het volgen van zo’n project vind ik dat als het klaar is, je niet meer weet wat er allemaal aan vooraf ging. Dan heb je gelukkig de foto’s nog.

    Like

Geef een reactie

