Weerbeeld februari 2015

Voordat ik verder ga met de werkzaamheden van die raadselachtige tapijtlegger in de buurt van Moskou, lijkt het me raadzaam om eerst maar eens wat weercijfertjes op een rijtje te zetten. Ik moet deze maand tenslotte niet alleen het weerbeeld van februari, maar ook dat van de afgelopen winter vastleggen voor de archieven …





Februari begon vrij koud. In de eerste week van de maand kwam het zeven nachten achtereen tot temperaturen onder het vriespunt, driemaal kon ik in ons tuintje zelfs matige vorst (minimumtemperatuur lager dan -5,0 ºC) noteren. Echt koud werd het echter niet. Landelijk werd de laagste minimumtemperatuur, -6,8 °C, op 7 februari geregistreerd op KNMI station Twenthe. In ons tuintje werd het die dag niet kouder dan -5,8 °C …





In de eerste week van februari kwam de gemiddelde temperatuur in ons tuintje uit op -0,1 ºC. Daarna liepen de temperaturen snel weer op, waardoor de gemiddelde temperatuur in februari uiteindelijk is uitgekomen op 2,9 ºC tegen een langjarig gemiddelde van 2,3 ºC over de periode 1971-2000 …





Dankzij het licht winterse weer viel de neerslag in de eerste week van februari eerst in de vorm van hagel (zie eerste foto), en daarna in de vorm van sneeuw. Hierdoor kreeg het Friese land toch nog een aantal dagen een fraaie winterse aanblik, daarvan heb ik op mijn weblog in de laatste week van februari uitgebreid verslag gedaan. De tweede en derde week van februari verliepen droog, maar vanaf de twintigste kreeg februari een nat en herfstachtig karakter …





Gelukkig lieten mijn gezondheid en andere omstandigheden het toe, dat ik in de eerste week van februari een paar maal op pad kon om nog even van de mooiste periode van de afgelopen winter te kunnen genieten. Dat gaf in elk geval nog wat kleur aan deze verder tamelijk triest verlopen winter …




18 gedachten over “Weerbeeld februari 2015

  1. de enige sneeuw die ik hier gezien heb was eind december Jan..

    enkel wat nachtvorst in februari en positieve temperaturen overdag..

    bij het KMI staat bij alle metingen “normaal”, dus een wintermaand zonder uitschieters

    groeten

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

