Winter op It Eilân

Nadat ik donderdag 5 februari ’s ochtends een paar foto’s van ons besneeuwde tuintje had gemaakt, ben ik aan het begin van de middag in de auto gestapt om ook elders nog wat winterse plaatjes te kunnen scoren …





De naam ‘It Eilân’ zegt het al, het gaat hier om een polder die in het grootste deel van het jaar alleen per boot bereikbaar is. Voor auto’s en tractoren ligt er een trekpont, voetgangers en fietsers kunnen gebruik maken van een klein fietspontje …





Het was duidelijk dat de pont vanmorgen al een vaart had gemaakt, later in deze serie zullen we de pont nog even in actie zien, wanneer een boer per tractor huiswaarts keert …





Omdat het fietspontje niet gebruikt kan worden wanneer er ijs op de Goëngahuistersloot ligt, is It Eilân ’s winters altijd bereikbaar via een tijdelijke voetgangersbrug …





Tijdens de wandeling naar de overkant wend ik de blik even naar rechts om een blik op de pont te werpen. Straks bekijken we hem van wat dichterbij …





Nog een paar meter, dan kan ik weer eens voet zetten op It Eilân, waar overigens veel minder sneeuw ligt dan in ons ca. 10 km verder naar het oosten liggende tuintje …





– wordt vervolgd –

32 gedachten over “Winter op It Eilân

  1. Ongelofelijk zoveel als er te zien en te doen is en te vertellen over, en zoveel voorzieningen voor een eiland met een handvol huizen en inwoners. De grootste spinnekopmolen van Fryslân, een ingenieus retentiesysteem met in- en uitlaten, een pont voor auto’s en tractoren voor de inwoners, een pontje voor de fietsers en voetgangers, ’s winters een voetgangersbrug… Gek genoeg vind ik het nergens als buurtschap beschreven, hoewel ik het zeer vergelijkbaar vind met buur-eiland en -buurtschap De Burd. Dus heb ik er als buurtschap, mede geïnspireerd door jouw pagina’s hierover, een pagina voor aangemaakt op http://www.plaatsengids.nl/beta/it-eil%C3%A2n. Het fietsers- en voetgangerspontje is neem ik aan dat bootje dat we hier https://afanja.wordpress.com/2010/12/12/terug-naar-it-eilan/ aan het eind van de brug zien liggen? (en niet dat wankele op een vlotje lijkende ding vooraan, zo’n ding zijn wij wel met de fiets over geweest tussen Gouda en de polder Stein, erg wankele toestand maar ook juist leuk daardoor). En ik lees in een krantenartikel uit juli 2013 dat de bewoners ijveren voor een permanente brugverbinding omdat ze het pontje niet zo veilig vinden (omdat schepen de kabels over het hoofd kunnen zien). Daar is toen deels subsidie voor toegekend, maar voor verdere financiering moest nog worden gelobbyd. Heb jij een idee hoe ver het daarmee staat?

    Liked by 1 persoon

    • Je hebt je huiswerk weer goed en gedegen gedaan, Frank! 🙂
      Het fietsers- en voetgangerspontje is inderdaad het bootje dat je op die foto aan de overkant van de Goëgahuistersloot ziet liggen. In de loop van deze week zal ik nog eens een foto laten zien, waarop het pontje aan deze kant ligt. Dat wat op een wankel vlotje lijkt, is de aanleg is de opstapplek voor het fietserspontje. En die foto van het bordje ‘kuierpaad’ mag je voor dat doel zeker gebruiken.
      Voor zover ik weet, bestaat het plan voor die vaste (maar wel beweegbare) brug nog steeds. In hoeverre er nog nieuwe ontwikkelingen zijn, weet ik niet.

      Like

  2. Waarom is die voetgangersbrug tijdelijk?vraag ik me af. Zou het geen goed idee zijn om het daar te laten. Of is dat een onromantisch idee?
    Mooie foto,s op een prachtige dag geschoten.
    Tja het weer …het schijnt her en der orachtig weer te zijn geweest vandaag terwijl wij alleen maar grijze lucht hebben gezien.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

