Weerbeeld januari 2015

Omdat ik gisteren toch in de weercijfertjes zat, ben ik daar meteen nog maar even mee doorgegaan, want ook het weerbeeld van januari 2015 moest nog even op een rijtje worden gezet. Januari was de tweede wintermaand op rij die te warm is verlopen. Bij het KNMI in De Bilt kwam de gemiddelde temperatuur uit op 4,0 ºC tegen normaal over de periode 1971-2000 2,8 ºC. In ons tuintje kwam de gemiddelde temperatuur in januari uit op 3,5 ºC tegen normaal over de periode 1971-2000 ca 2,2 ºC …





Vooral de eerste helft verliep zacht en wisselvallig. Op 9 en 10 januari liepen de maximumtemperaturen op tot resp. 11,5 en 12,1 ºC. In de tweede helft van de maand daalden de temperaturen naar wat meer normale waarden voor de tijd van het jaar. Uiteindelijk heb ik in januari toch nog 10 vorstdagen (minimumtemperatuur lager dan 0,0 °C) kunnen noteren, normaal zijn dat er ongeveer 13, maar vorig jaar telde januari hier slechts 6 vorstdagen …





Behalve zacht was januari in onze contreien ook erg nat en onstuimig. Vooral de tweede decade van de maand verliep behoorlijk stormachtig en nat. In ons tuintje heb ik 110 mm neerslag opgevangen in januari, tegen normaal ca 67 mm …





Op 24 januari viel er voor het eerst sinds ruim twee jaar weer een paar centimeter sneeuw in ons tuintje. Omdat ik toen nog kampte met de naweeën van een longontsteking, heb ik daar niet echt van kunnen genieten. Meer dan een paar snelle plaatjes in de tuin zat er op dat moment niet in, maar gelukkig zou dat gemis in de eerste week van februari nog worden goedgemaakt …





Al met al was januari wat mij betreft weer een maand om maar snel te vergeten.

13 gedachten over “Weerbeeld januari 2015

    • Ik heb vanmiddag eerst een tijdje bij het werk aan de verdubbeling van de N381 staan fotograferen, daarna heb ik een tijdje op de winderige vlakte bij Aldeboarn tussen de ganzen gestaan. De wind maakte het op beide plekken allerminst aangenaam, maar het zonnetje scheen lekker en dat maakt veel goed. Beter koud en zonnig dan zacht en regenachtig. 😉

      Like

  1. Je schrijft het hier duidelijk dat het te warm was, zo lag het ook al in mijn herinneringen. Jammer dat je niet kon genieten van die periode met sneeuw. Vandaag leek het me een mooie dag, gelukkig kon je er ook even uit, zo lees ik hierboven. ook al is er een frisse wind, dat is altijd beter dan het saaie grijze vochtige weer.
    De warmere maand was wel weer goed voor ons gasverbruik.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

