Het warme jaar 2014

Als gevolg van de tegenslag die me tot nu toe plaagde, heb ik het weeroverzicht over 2014 tot nu toe steeds voor me uit geschoven. Om te voorkomen dat het er helemaal niet meer van komt en de gegevens helemaal uit beeld verdwijnen, nu toch maar even kort wat cijfertjes over het weerbeeld van 2014. Veel woorden zal ik er verder niet aan vuil maken, een paar grafiekjes en wat foto’s vertellen de rest van het verhaal wel.

Zoals iedereen zich ongetwijfeld nog zal herinneren was 2014 recordwarm. Met een gemiddelde jaartemperatuur van 11,7 °C tegen een langjarig gemiddelde van 10,1 °C was 2014 volgens het KNMI in De Bilt het warmste jaar sinds het begin van de regelmatige temperatuurmetingen in 1706. Ook in ons tuintje was het met een gemiddelde temperatuur van 11,1 °C tegen normaal 9,1 °C warmer dan ooit. Met uitzondering van augustus was het in elke maand ook aanzienlijk warmer dan normaal …





Winter hebben we in 2014 hoegenaamd niet gehad. De laagste temperatuur die ik in ons tuintje heb gemeten, was -5,4 °C op 31 januari. In ons tuintje heb ik in slechts 26 vorstdagen (minimumtemperatuur lager dan 0,0 °C) kunnen noteren, normaal zijn dat er ca. 63. Het viel dan ook niet mee om wat winters aandoende plaatjes bijeen te sprokkelen. De kleine foto’s kunnen worden vergroot door erop te klikken …





Kijken we naar het aantal warme en koude dagen in 2014, dan zien we dat de warmte vooral te danken is aan het kleine aantal vorstdagen en het grote aantal zomerse dagen …





Het vorige warmterecord in ons tuintje was 10,8 °C in 2006 en 2007. De 11,1 °C brengt de gemiddelde temperatuur in ons tuintje over de periode 2003-2014 op 10,0 °C. Daarmee is het intussen toch bijna een graad warmer dan de 9,1 °C over de periode 1971-2000. Daar moet natuurlijk meteen bij worden gezegd, dat ik mijn metingen niet doe met een geijkte thermometer, maar erg veel zal ik er niet naast zitten …





Na de winterse plaatjes heb ik uiteraard ook nog even een aantal zomers aandoende foto’s uit het archief opgedoken …





2014 verliep in ons tuintje met 736 mm tegen normaal 770 mm iets droger dan normaal. De meeste maanden verliepen iets droger dan normaal, maar dankzij flinke uitschieters naar boven in mei en augustus, bleef het verschil met het langjarig gemiddelde beperkt …





De talrijke buienluchten leverden op de Friese vlakte regelmatig fotogenieke momenten op …




19 gedachten over “Het warme jaar 2014

  1. Met belangstelling heb ik weer naar je grafieken zitten turen; het is echt fijn om alles nog eens even terug te zien.
    Onze energie-eindafrekening zojuist gekregen, en ja hoor, een leuk bedrag terug gekregen dank zij het warme 2014.
    Bedankt Jan, voor deze statistieken.

    Liked by 1 persoon

  2. Ja, ik krijg vooral heimwee naar Drachten en omgeving als ik dit zie..! Ik ben geboren aan het water in Opeinde.
    We woonden aan het water, Le Gauke.. daarna naar Leeuwarden verhuisd. Vaak denk ik “Waren heit en mem daar maar gebleven.”
    Ik houd zo van de natuur, en dat zie ik aan je foto’s terug.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

