De regen en de drup

Vorige week zaterdag schreef ik hier dat het jaar allerminst goed was begonnen. Nu we een week verder zijn, kan ik helaas alleen maar vaststellen dat het vervolg tot dusver niet echt veel beter is geweest.

Zondagavond werd Aafje geveld door de griep. Dat kon er nog net bij, terwijl haar moeder nog steeds in zorgelijke toestand in het ziekenhuis lag … Maar als de griep je wil pakken, dan doet hij dat, ongeacht of je een griepprik hebt gehad of niet. In een poging om te voorkomen dat ik ook ten prooi zou vallen aan de griep, dook Aafje het logeerbed in.

Dat heeft -niet geheel onverwacht- niks geholpen, want maandagavond ging ik ook plat. Terwijl Aafje in de loop van dinsdag en woensdag gelukkig weer snel opkrabbelde, raakte ik van de regen in de drup. Ik wist een paar dagen en nachten achtereen niet hoe ik moest liggen, zitten of staan van de pijn en ik moest bijna kruipend de trap op, zodat Aafje woensdag besloot de huisarts te bellen. Die kwam tot de conclusie dat ik er een longontsteking bij had gekregen. De antibiotica die ze me heeft voorgeschreven, begint na drie dagen heel voorzichtig resultaat af te werpen, want het hoesten wordt gestaag minder. Maar àls ik eenmaal een hoestbui heb, dan schieten er ook meteen weer fikse pijnscheuten door mijn hele ribbenkast heen en ook met diverse bewegingen moet ik het voorzichtig aan doen. Het spreekt voor zich, dat ik conditioneel intussen weer flink heb ingeleverd, maar er zijn veel ergere dingen …





Zo kregen we vanuit het ziekenhuis te horen, dat de artsen niets meer voor Aafjes’ moeder kunnen doen. Haar algehele gezondheidstoestand is te slecht om nog levensverlengende operaties te kunnen doorstaan. Vanmorgen is ze uit het ziekenhuis ontslagen en met een ambulance naar huis gebracht. Met vereende krachten proberen familieleden, thuiszorgmedewerkers en een aantal vrijwilligers schoonmoeder daar op haar vertrouwde plekje op een zo prettig mogelijk manier door haar laatste levensfase heen te helpen.

Mijn bijdrage zal daarbij voorlopig slechts van symbolische aard kunnen zijn, en ook in weblogland zal ik eerst nog nauwelijks of niet actief zijn. Voor mij is het eerst zaak om goed uit te zieken, zo heb ik van verschillende kanten gehoord.

27 gedachten over “De regen en de drup

  1. Mooi gebaar van je Jan dat je bij al jullie tegenslagen van de laatste week toch nog even de tijd maakt om hier wat de posten.
    Ik wens jou en Aafje een snelle beterschap wat het uitzieken betreft en zorg zeker nog goed voor jullie (schoon)moeder.
    Tot later!

    Like

  2. Ai Jan, het is dus een zware tijd voor jullie, beterschap en heel veel sterkte gewenst voor iedereen. Wel goed dat er niet eindeloos doorgedokterd wordt en dat Aafjes moeder nog een tijdje rustig in haar eigen omgeving mag zijn, al zal het wel heel wat vragen van de mantelzorgers.
    Ondanks alles toch een glimlach hier om je stilleven. Laat de vitamientjes niet te lang liggen op dat bordje.

    Like

  3. Ik wil jullie veel sterkte wensen want het noodlot slaat wel erg drastisch toe.Wens dat de mama van Aagje toch nog een tijdje wat kan genieten van het leven.Oppassen Jan met een longontsteking dat is niet te onderschatten..doe het rustig aan,rust veel want als je het nu niet verzorgd komt het om de haverklap terug.Ik wens jullie vlug betere tijden

    Like

  4. ja jan,
    dat zeg je goed,
    man wat kan het snel slecht gaan met een mens,
    wat jammer voor jou, en aafjes moeder. ze zijn haast niet te missen en toch weten we dat de dood voor ons allemaal eens komt,

    ik hoop dat God genadig mag zijn en dat haar lijdensweg kort mag zijn
    heel veel sterkte gewenst.

    Like

  5. Goh, dat komt hard aan, het maakt niet uit of dat aan het begin of aan het einde van een jaar komt. Het komt altijd slecht uit. Ik wens je heel veel sterkte en een snelle genezing en hoop dat je schoonmoeder toch nog even kan genieten van het “thuis zijn”.

    Like

  6. Gelukkig bestaan er in deze tijd nog andere middelen dan fruit. Vervelend als je ze nodig hebt, maar ze werken vast beter dan het fruit.
    Ook via deze weg sterkte en beterschap!

    Like

Geef een reactie

