Weerbeeld december 2014

December had weer van alles wat voor ons in petto. Nu eens was het zonnig, dan weer was het bewolkt en er viel regelmatig een bui. Over het algemeen was het vrij zacht voor de tijd van het jaar en er viel een gemiddelde hoeveelheid neerslag. Alleen de door velen zo gewenste witte Kerst bleef ook ditmaal weer uit …





De maand begon koud, maar een echte ijsdag, waarop de maximumtemperatuur ook overdag onder het vriespunt blijft, zat er in december niet in. Wel telde ik in ons tuintje elf dagen waarop de minimumtemperatuur onder de nul graden Celsius kwam (vorstdag), tegen twaalf normaal. Uiteindelijk kwam de gemiddelde temperatuur in ons tuintje in december uit op 4,1 ºC, tegen een langjarig gemiddelde van ongeveer 3,4°C over de periode 1971-2000. Daarmee was december de elfde maand in 2014 die warmer was dan normaal …





Opvallend hoge temperaturen deden zich voor in de week voor de Kerstdagen, toen de temperaturen ook hier in Fryslân regelmatig opliepen tot boven de 11 graden. Bij een veelal stormachtige wind was het voor gevorderde windsurfers vlak voor de Kerst goed toeven op de Leijen bij Rottevalle …





Gemiddeld viel er over het land in december ca. 85 mm neerslag tegen een langjarig gemiddelde van 80 mm. In ons tuintje ben ik met 73 mm keurig uitgekomen op het langjarig gemiddelde over de periode 1971-2000 van ongeveer 74 mm. De meeste regen viel in onze regio in de vorm van regen en af en toe een flinke hagelbui …





In het midden en zuiden van ons land viel op 27 december plaatselijk tot 15 cm sneeuw. In onze regio bleef het op die dag zo goed als droog, maar het was gemeen koud en grijs weer …




15 gedachten over “Weerbeeld december 2014

  1. Het weerbeeld bij jou komt alweer in grote lijnen overeen met hier in centrum België. Alleen jij telde 11 dagen lichte vorst terwijl het er hier maar 5 dagen waren. Wij hadden wel al twee dagjes met wat sneeuw maar dat zullen jullie daar in Friesland zeker nog inhalen deze winter.

    B.t.w. Op 1 mei hebben we (ik en mijn vrouw natuurlijk) een weekje vakantie geboekt te Makkum. Dan kom ik zelf eens persoonlijk van het Friese weer proeven. Moest je een tip hebben wat zeker het bezoeken waard is, mag je het me altijd laten weten. 😉

    Grt-jes Peter

    Like

  2. Ik hou het allemaal niet zo bij, erg leuke deze hobby, ik denk dat ik weer heel andere uitslagen zou hebben hier aan de Zuid-Hollandse kust Jan.
    Maar ik heb de spullen er niet voor om dit alles te meten en op te slaan, leuk om te zien dat er toch nog een paar heel koude dagen tussen zaten.

    Like

Geef een reactie

