Ontsnapt aan ’n blooper

“Hé.., de achtergrond van ‘Wat een waar man!’ 🙂 Ik heb de aflevering net nog weer een keer bekeken, Afanja voor z’n weblog aan het werk, het blijft leuk!” Dat was de reactie van boerin Hendrika bij het zien van de foto’s van het Witte Meer, die ik hier afgelopen donderdag liet zien. Die herinnering had ik woensdag ter plekke ook al met mijn fotomaatje gedeeld, en daar voegde ik er nog een tot dusver onbekend gebleven detail aan toe …





Hendrika verwees met haar opmerking naar een programma van Omrop Fryslân TV, waarin ondergetekende in oktober 2007 werd geportretteerd. Weerman Piet Paulusma had indertijd een wekelijks programma getiteld ‘Wat in waar man’ (Wat een weer man). In dat programma werd het weer gecombineerd met een fotowedstrijd. Dat was natuurlijk net wat voor mij, en nadat ik in één van de afleveringen als weekwinnaar uit de bus kwam, kreeg ik de vraag voorgelegd of er voor het programma een portret van mij gemaakt mocht worden …





En zo ging ik op 7 oktober 2007 op pad met een cameraman en een verslaggever van Omrop Fryslân TV. Nadat we bij ons thuis koffie hadden gedronken en er in huis en tuin wat opnamen waren gemaakt, nam ik de mannen mee naar een mooie oude beukenlaan bij Olterterp …





Omdat ik me ook toen al bezighield met macrofotografie, leek dat me een goed plekje om te beginnen vanwege de herfstkleuren en de paddenstoelen die er groeiden. Indertijd was het laag-bij-de-grondse fotowerk nog tamelijk favoriet, omdat ik toen nog een stuk makkelijker door de knieën ging (en vooral ook weer kon opstaan) dan tegenwoordig …





Indertijd maakte ik dan ook aanzienlijk meer foto’s van paddenstoelen dan heden ten dage, want de MS blijft gestaag zijn slopende werk aan mijn lijf voortzetten. De cameraman van de Omrop had er met zijn loodzware camera ook nog geen probleem mee om even diep af te dalen voor een close-up …





Voor een tweede buitenset stelde ik voor om nog even naar het iets verder gelegen Witte Meer te gaan. Nadat ik daar nog het een en ander had verteld over mijn dagelijkse doen en laten, maakte de cameraman nog een laatste shot van het wateroppervlak. En nu kom ik toe aan het nog niet eerder vertelde deel van deze kleine geschiedenis …





Bij mij sloeg op dat moment de vermoeidheid toe, dat was overigens niet zo verwonderlijk, want we waren intussen ook al ruim twee uur bezig geweest. Om vooral mijn benen even wat rust te geven, besloot ik even op één van de balken te gaan zitten, die daar ’s winters aan de rand van de ijsbaan als bankjes dienen t.b.v. het aanbinden en weer losmaken van de schaatsen. Met een korte droge krak brak het uiteinde van de balk af, waarna ik met de benen in de lucht achterover op mijn rug viel. De balk bleek compleet verrot te zijn …





Bij dat alles had ik alle geluk van de wereld. Om te beginnen was het niet erg nat achter het bankje, zodat de schade beperkt bleef tot een nat zitvlak en een paar natte ellebogen. Maar belangrijker nog: de cameraman was op het bewuste moment nog volledig geconcentreerd op zijn shot van het Witte Meer. Lachend keek hij op van zijn camera, toen hij mij zag liggen: “Ooh, wat jammer dat ik dat beeld gemist heb … dat zou een fantastische blooper geweest zijn …   ;-)” Daarna schoten beide mannen me overigens keurig te hulp om overeind te krabbelen, waarna we er met zijn drieën nog even hartelijk om hebben gelachen …





Ook verder liep het verhaal goed af. Aafje en ik werden samen met andere deelnemers uitgenodigd voor de prijsuitreiking van de fotowedstrijd op vrijdag 14 december en voor het bijwonen van het live tv-programma ‘Faktor Freed’. Daarna was het nog lang gezellig in de kroeg van Omrop Fryslân …





De hoofdprijs van de fotowedstrijd ging aan mijn neus voorbij, maar met een eervolle tweede plaats voor de onderstaande foto, getiteld “Kleurenexplosie op de grijze dag” was ik dik tevreden …





En dan tot slot nog even het 6 minuten durende portret dat een paar weken later werd uitgezonden in het programma ‘Wat in waar man” …




26 gedachten over “Ontsnapt aan ’n blooper

  1. De uitzending geeft een mooi beeld van je werk voor je weblog. Je weblog waarmee je heel veel mensen – dagelijks!!! – veel plezier doet. Mij in ieder geval al jaren! En het is een onderwerp wat je vlgs mij af en toe best uit de kast mag halen, omdat je regelmatig nieuwe vaste lezers erbij krijgt. Wat een verrot bankje, gelukkig zakte je erdoor toen de opnames waren gemaakt.

    Like

  2. dit was dus een prijs met een staartje Jan. Leuk dat de cameraploeg van omroep Friesland met jou op pad is geweest en natuurlijk een mooi stukje erkenning van je fotowerk. Jammer dat er geen Nederlandse ondertiteling bij de film is maar natuurlijk wel leuk om te kijken

    Like

  3. Ik heb dat filmpje al eens bekeken. Goed gedaan maar dat laatste stukje met dat bankje kan ik me niet zo goed inbeelden hoe het is gegaan.
    Kan je dat nog eens overdoen en op je weblog plaatsen?
    Je kan aan je fotomaatje vragen om te filmen. Ze zal daar zeker graag wat tijd voor maken denk ik. 😉

    Grt-jes en fijne avond nog.

    Like

  4. Ik vind het een mooi filmpje Jan, een goed idee om deze hier nog een keer te laten zien. Ik vind het leuk om je hier de hele tijd Fries te horen praten, want dat hoor ik niet vaak. Ik merk dat ik na die zeven (2007) jaar veel beter Fries versta en ik heb stukjes tekst nagezegd om de tongval te oefenen.
    Het had wel heel raar kunnen aflopen met die verrotte balk.
    Nu kan ik toch wel heel goed het verschil zien in hoe je toen liep en nu in 2014, hoeveel je hebt ingeleverd. Ik weet dat je dankbaar bent dat je in ieder geval nog stukjes kunt lopen en daarbij vind ik het heel dapper dat je toch steeds weer met mij mee wandelt. Of ik met jou. 😉
    Goed idee van Hendrika om die reactie te plaatsen.

    Like

  5. Heel leuk verhaal in woord en beeld Jan
    Heb het redelijk goed kunnen volgen .:-)
    Prachtige druppel foto’s maar jammer dat de eerste prijs voor je neus is weggekaapt maar een glorierijke tweede plaats is zo gek nog niet !
    Mooie terugblik
    Groet

    Like

  6. Een indrukwekkend filmpje Jan. Het doet me denken aan de tijd dat mijn opa en oma, en mijn ouders onderling nog in het Fries praatten. Ik moest wel even alert zijn, maar kon alles goed verstaan. Het blijven mijn roots uiteraard.

    Like

  7. Leuk om het filmpje weer te zien. Een mooie onthulling doe je. Toch had ik dat best ook wel willen zien omdat het gelukkig goed is afgelopen.
    Heel mooi om te zien hoe jij bezig bent met je log en met het fotograferen.

    Like

Geef een reactie

