De warme herfst van 2014

Uitzonderlijk zacht, droog en zonnig, daarmee is de herfst van 2014 in enkele woorden duidelijk omschreven. In navolging van vrijwel alle voorgaande maanden dit jaar, waren ook de maanden september, oktober en november aanzienlijk warmer dan normaal. In september heb ik in ons tuintje 21 warme dagen (maximumtemperatuur 20,0°C of hoger) geteld en 3 zomerse dagen (maximumtemperatuur 25,0°C of hoger). Ook in oktober heb ik nog 3 warme dagen kunnen noteren …

(de kleine foto’s in dit artikel kunnen worden vergroot door erop te klikken)





Uiteindelijk kwam de gemiddelde temperatuur in ons tuintje in de herfst van 2014 uit op 12,1 ºC, tegen een langjarig gemiddelde van 9,8 ºC over de periode 1971-2000. Daarmee was de herfst in ons tuintje dus 2,3 ºC warmer dan normaal. Bij het KNMI in De Bilt kwam de gemiddelde temperatuur uit op 12,4 °C tegen 10,6 °C normaal. De herfst van 2014 was daarmee de op één na zachtste sinds het begin van de regelmatige waarnemingen in 1706 …





De eerste nachtvorst heb ik pas op 21 november kunnen noteren, toen daalde de temperatuur even tot -1,4 °C. De rest van de maand bleef de temperatuur boven het vriespunt steken. Bij het KNMI in De Bilt daalde de temperatuur pas op 25 november onder het vriespunt. Normaal telt de herfst in De Bilt zeven vorstdagen (minimumtemperatuur lager dan 0,0 °C) …





De herfst van 2014 was ook uitzonderlijk droog. Met 101 mm viel er in ons tuintje minder dan de helft van de neerslag die er normaal in de herfst valt (ca. 231 mm). Ook landelijk was de herfst erg droog, gemiddeld viel er over het land 136 mm regen tegen een langjarig gemiddelde van 243 mm …





Een zonnemeter heb ik nog steeds niet, maar als het KNMI tot de conclusie komt dat de herfst met gemiddeld over het land 376 uren zonneschijn, tegen een langjarig gemiddelde van 320 uren, zeer zonnig was, dan geloof ik dat meteen. Dat beeld kan ik hooguit bevestigen door te kijken naar het aantal vlinders, libellen en vliegen dat nog tot begin december actief was …





Intussen is de winter grijs en nat uit de startblokken gekomen. Wat mij betreft mag het echt gaan winteren met sneeuw en ijs, zodat we langzaam maar zeker in de kerstsfeer komen. Daar ziet het echter geenszins naar uit. Veel meer dan een enkel graadje nachtvorst lijkt er voor de rest van het jaar niet meer in te zitten, zodat we een groene Kerst tegemoet lijken te gaan.

18 gedachten over “De warme herfst van 2014

  1. Ik lees van jou verlangen naar een echte winter. Mij bevalt het eigenlijk wel met deze temperaturen. Ik kan nu tenminste nog buiten fotograferen zonder dat mijn handen aan de camera vastvriezen En verder staat een enorme valpartij van mijn fiets door gladheid nog helder voor de geest. Winter is vooral een kwelling voor onze oudere medemens. Natuurlijk kan ik een winterse foto wel waarderen en verder hoop ik nog eens kruiend ijs te fotograferen maar daar lijkt het nog niet erg op 🙂

    Like

  2. Weer heel interessant om via jouw statistieken de weer-zaken nog eens even terugblikkend op een rijtje te hebben.
    Het is duidelijk, wij hoeven niet meer naar Frankrijk: Frankrijk komt naar ons toe!

    Like

  3. Amai Jan, dat is een heel verslagje over de voorbije herfst. Leuk en fijn om lezen.
    Wat het weer betreft hoop ik met je mee op een sneeuwtapijt maar dat zit er voor dit jaar hoogst waarschijnlijk niet meer in.
    Zon en koud is stukken beter dan hetgeen waar we het nu moeten mee doen.

    Grt-jes en nog een fijne avond.

    Like

  4. Mooi duidelijk weeroverzicht. Vandaag hadden we ook alweer een mooie dag. De temperaturen worden de komende week nog hoger.
    De drieluik foto’s zijn mooi zo, het vergroten en het bekijken in de slideshow werkt mooi.

    Like

Geef een reactie

