Remmingswerk bij Sluis I

Gisteren liet ik hier wat foto’s zien van Sluis I in de Tjonger, die ik zaterdagmiddag bij tegenlicht in zuidwestelijke richting heb gemaakt. Vandaag werpen we een blik stroomopwaarts in noordoostelijke richting (kaartje Google Maps)





Het ging me hierbij vooral om het remmingswerk aan de rechterzijde. Deze houten geleiders staan in het water om de scheepvaart en de achterliggende wal of kade te beschermen. Schepen kunnen hier tijdelijk afmeren als zij moeten wachten op het openen van de sluis …





Het is een oude manier van bescherming/geleiding, die tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt wordt bij bruggen, sluizen en (jacht)havens …




20 gedachten over “Remmingswerk bij Sluis I

  1. Prachtige vergezichten Jan. Ja die remmingswerkers ( Bolders ) hebben wij veel gebruikt als we weer eens bij een sluis moesten wachten, en dan v.l. in Zeeland en de Zuidhollandse eilanden. Ze zijn daar beslist nodig.
    Ik wens je een fijn weekend.

    Like

  2. Jan, ik prefereer toch deze foto’s met meer kleur hoor.
    Je hebt dit mooi in beeld gebracht en we zijn weer wat wijzer geworden.
    Ik ben nu alweer benieuwd naar je post van morgen. Nog één nachtje slapen. 😉

    Grt-jes
    Peter

    Ah ja, bedankt nog voor je antwoord en tip van gisteren.

    Like

Geef een reactie

