Sluis I bij tegenlicht

Gistermiddag heb ik even een ritje gemaakt naar Sluis I, een Friese sluis in de Tjonger bij Oudehorne (kaartje Google Maps). Daar heb ik de benen even gestrekt om bij tegenlicht wat foto’s te maken …





Sluis I scheidt de benedenloop en de middenloop van Tjonger en is voorzien van een pompinstallatie. Bij lage waterstand kan boezemwater vanuit de benedenloop naar de middenloop omhoog gepompt worden …





Het hoogteverschil is 0,90 meter. Aan de bovenzijde verbindt een fietsbrug de noordoever met de zuidoever. De fietsbrug wordt met de hand opgehaald. Naast de sluis staat een voormalige sluiswachterswoning. De woning en de sluis dateren van het einde van de 18e eeuw. De Tjonger is toen ten behoeve van de scheepvaart voor de afvoer van turf uit zuidoost Fryslân gekanaliseerd …




25 gedachten over “Sluis I bij tegenlicht

  1. Dat weten we dan ook alweer. 🙂
    Mooie silhouetten foto’s. Mij lukt het nooit om een foto in tegenlicht te fotograferen zonder van die vervelende gekleurde vlekken te zien op de foto.
    Is er daar een trucje voor?

    Grt-jes
    Peter

    Like

    • Die lichtvlekken kunnen inderdaad verdraaid hinderlijk zijn. In dit geval had ik daar geen last van, misschien omdat de zon net voldoende werd afgeschermd door een wolkje. Vaak kun je het vermijden door de camera net ietsje naar links of naar rechts te draaien. Gewoon maar eens proberen, Peter, oefening baart kunst. 🙂

      Like

  2. Dit was toch de sluis waar we ooit samen waren? Vanuit het perspectief op de eerste foto lijkt het wel weer anders. Ik vond het huis toen zo mooi.
    De laatste foto vind ik in het bijzonder mooi.
    Volgens mij zijn we gistermiddag zonder dat we het wisten bij elkaar in de buurt geweest. Ik vond het weer gistermiddag zo mooi dat ik opnieuw de route van afgelopen week reed, maar dan andersom. En wederom was ik in Ecokathedraal en nu bij zonlicht.

    Like

      • De zon staat in deze tijd laag en die wordt voor een groot deel tegengehouden door de bomen die rondom de Ecokathedraal staan. Sommige foto’s zijn wel mooier geworden. Maar weet je, ook al was er op dinsdag geen zon, het was toen we er samen waren veel gezelliger! Nu was ik echt de hele tijd moederziel alleen, er kwamen zelfs geen wandelende dames langs zoals toen.

        Like

        • Als ik er ben, is het in de Ecokathedraal altijd op zijn gezelligst, dat staat wel vast. 🙂
          En dan nog even serieus: dat vind ik nou juist zo fijn aan de Ecokathedraal, negen van de tien keer ben je er alleen, en dan kun je er zo heerlijk zitten mijmemeren tussen de ‘Inca tempels’. 🙂

          Like

    • Bij het juiste onderwerp kan een flair op de juiste plek inderdaad zeker meerwaarde hebben. Een enkele keer gebruik ik dat ook wel eens, maar ik ben over de flairs die er uit de XS50 HS tevoorschijn komen niet altijd tevreden. Dan probeer ik er m.b.v. van Photoshop nog wel eens wat van te maken, maar mooi is ook dan alleen mooi als het mooi is. 🙂

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

