De spreeuwen verzamelen zich

Vorige week las ik dat vele duizenden spreeuwen een rietveld bij de Bokkumer Mar tussen Akkrum en Grou hadden uitgekozen als slaapplek voor de nacht. Dat was voor mij vrijdagmiddag reden om daar tegen zonsondergang eens een kijkje te nemen …





Tegen vijven begonnen de spreeuwen zich te verzamelen. Plotseling kwamen er vanuit alle mogelijke richtingen kleine en grotere groepen spreeuwen aangevlogen …





Eerst waren het groepjes van enkele tientallen, maar allengs werden de groepen groter en groter, zodat er na enige tijd sprake was van zwermen van honderden spreeuwen, die tezamen wolken van duizenden spreeuwen vormden …





Regelmatig streek een groot deel van de spreeuwen neer in het rietveld, om even later weer in een grote krioelende massa over het rietveld en de omliggende weilanden te wervelen …





Nadat ik een aantal foto’s had gemaakt, ben ik overgeschakeld op de videomodus van de camera, want het zijn de bewegingen die het kijken naar zo’n wervelende vliegshow aantrekkelijk maken …





Na een half uurtje zochten alle spreeuwen een goed plekje voor de nacht in het rietveld en kwam er een eind aan de show, de rust keerde weer over het riet en de omliggende weilanden …





Vanmiddag stort ik me op het monteren van de videobeelden. Zo spectaculair als de beelden die ik in maart 1994 op twee avonden heb gemaakt, zal de uiteindelijke video niet zijn, maar bij Jubbega waren er indertijd ook vele malen meer spreeuwen. Bovendien vertoonden ze hun vliegkunsten toen hoger in de lucht, en dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit, dat ze hun slaapplek toen in een stukje bos hadden. Daar staat tegenover dat de kwaliteit van de beelden van afgelopen weekend een stuk beter zijn, want met video8 was het indertijd toch wel behelpen bij slechte lichtomstandigheden.

Als opwarmertje toch even deel 2 van “Spreeuwen, starlings, protters” uit 1994:





Morgen meer … en hopelijk beter. 🙂

25 gedachten over “De spreeuwen verzamelen zich

  1. Ik kan me dit nog herinneren Jan.
    Zelfs de kranten schreven erover.
    Prachtige foto’s en de video ziet er spectaculair uit.
    Ze doen me ook aan scholen vissen denken.
    En weet je waar ik me over verbaas?
    Ze vliegen niet tegen elkaar aan maar gaan sierlijk mee in de vlucht .
    Prachtig!!

    Like

  2. Prachtige foto’s van deze spreeuwen balletten.Ik ben ze al eens gaan bekijken in Turnhout in het industriegebied.Het was toen een donkere dag en de locatie gaf geen mooie foto’s.Hier is de sfeer van de ondergaande zon zeker een pluspunt Jan.Bijzonder knap gefotografeerd.

    Like

  3. Het is fenomenaal om zo’n zwerm te zien. Ik ben benieuwd naar de film. De lucht is nu vele malen mooier dan zoveel jaar geleden.
    Wat me altijd verbaast, als ik zo’n zwerm zie, is dat ze vliegen zonder te botsen.

    Like

  4. Jan, ongelooflijk mooi. Vooral met als achtergrond die rode avondlucht. Ben benieuwd naar je video, al vind ik die uit 1994 ook al zo mooi.
    Een schitterend natuurverschijnsel, dat zwermen. Ik meen, dat er wiskundigen zijn, die hier formules aan ontlenen.
    Geweldig dat je ons dit laat zien.

    Like

  5. De spreeuwenwolken bij zonsondergang dat is toch geeft toch een extra dimensie. Prachtig.
    Het filmpje ken ik maar het verveelt me niets om er naar te kijken. Een fascinerend gezicht zoals de dans in de lucht uitvoeren, zonder te botsen.

    Like

  6. Wat ontelbaar veel!!! Misschien ligt de kwaliteit aan video8, maar het is een upload uit 2007. Toen mocht je bij YouTube vlgs maar tot 100 mb uploaden. Dat betekende kwaliteitsverlies. Ik heb er destijds ook flink mee zitten knoeien. Mijn eerste uploads op YouTube zijn nu ook niet meer om aan te zien.

    Like

Geef een reactie

