Natuurcompensatie N381 (4)

Op 22 oktober schreef ik hier dat ik n.a.v. mijn logjes over de natuurcompensatiemaatregelen in het Weinterper Skar werd uitgenodigd door een van managers van het project N381 om eens te komen praten over de gevolgen van een en ander …





Een afspraak was snel gemaakt, en dus reed ik gisteren aan het begin van de middag over de N381 richting Donkerbroek, waar het Infocentrum van het “Project N381 Natuurlijk” is gevestigd …





Om onderweg nog even een paar foto’s te kunnen maken van de wegwerkzaamheden, koos ik ervoor om het eerste stuk tot Wijnjewoude over de parallelweg te rijden …





Bij het Infocentrum, dat is gevestigd in een boerderij aan de Vaart bij Donkerbroek, werd ik hartelijk ontvangen, waarna we onder het genot van een kop koffie meteen ter zake kwamen …





Op een grote Tracékaart is goed te zien wat de uitvoering van het Project N381 tussen Drachten en de Drentse grens betekent voor de verkeersveiligheid. Diverse onoverzichtelijk bochten worden uit de druk bereden weg gehaald en tientallen gevaarlijke gelijkvloerse kruisingen worden ondertunneld of vervangen door viaducten …





Aan de hand van kaarten en ander materiaal bespraken we vervolgens de maatregelen die in het Weinterper Skar worden genomen in het kader van de natuurcompensatie. Deze maatregelen worden overigens deels betaald door Essent als compensatie voor de bouw van een grote kolencentrale in de Eemshaven …





Tot dusver was ik ervan uitgegaan dat de Nije Heawei na het verwijderen van het asfalt zal worden omgevormd tot een zandpad. Gisteren werd me duidelijk dat de Nije Heawei er tussen de twee parkeerplaatsen helemaal uit gaat. er blijft dus zelfs geen zandpad over, zodat het noordelijk en het zuidelijk gebied van het Weinterper Skar echt één geheel zullen vormen, waar de oude, natuurlijke waterhuishouding weer volledig kan worden hersteld. Vanaf het oostelijke parkeerplaatsje zal een nieuw pad toegang tot het Skar bieden …





Tot mijn grote vreugde is mijn belangrijkste boodschap uit het logje “Natuurcompensatie N381 (3)“: “Misschien zijn er nog wel een paar centen over om daar langs het zandpad een bankje te plaatsen, zodat ook de wat minder valide mens van dit pareltje onder de Friese natuurgebieden kan blijven genieten …” goed overgekomen.

Aan het eind van het gesprek deed mijn gesprekspartner de toezegging dat hij zich hard wil maken voor het plaatsen van een bankje op de plek waar de Nije Heawei en het oostelijke pad in het Weinterper Skar elkaar tot dusver kruisen. Natuurlijk moet hierover nog overleg plaatsvinden met Staatsbosbeheer, maar dat lijkt me geen onoverkomelijke hindernis. En ook om het geld hoeft het niet over te gaan, want wat kost nu zo’n bankje op zo’n miljoenenproject!?

Na afloop van een prettig en nuttig gesprek ben ik in elk geval tevreden over de gang van zaken. Als dat bankje er komt, dan zijn mijn problemen m.b.t. de herinrichting van het gebied opgelost. Wordt t.z.t. ongetwijfeld vervolgd.

 

14 gedachten over “Natuurcompensatie N381 (4)

  1. Zo zie je Jan, dat betrokkenheid van één persoon het verschil kan maken. We moeten het bankje t.z.t. natuurlijk eerst wel zien, voor we het echt geloven…
    Maar je actie lijkt succes op te gaan leveren.

    Like

  2. Leuk dat je zo een afspraakje met de manager kon gedaan krijgen en dat je ook nog vriendelijk en aangenaam onthaalt werd. Zelfs een tasje koffie kon er van af. Ik zie het hier in België nog niet direct gebeuren. Laat staan met een tas koffie erbij. 😉 Enfin, nu weet je tenminste wat komen zal en hopelijk komt ook je zitbankje er. Misschien kan je eens vragen achter zo’n bankje hetgeen ik vandaag op mijn wandeling tegenkwam. (Staat op mijn blog vandaag). Wie weet. Leuk hoor!

    Like

  3. Dat gaat een stuk veiliger worden als ik dit zo lees Jan.
    Leuk dat je was uitgenodigd om het een en ander te bespreken 🙂
    Voel het al aankomen ……. je bankje komt er ZEKER weten.
    gr. ook voor Aafje
    fijn weekend !

    Like

  4. Waar bloggen al niet goed voor is. Hartstikke mooi dat je voor een gesprek werd uitgenodigd. En dat jouw gesprekspartner zich sterk wil maken voor een bankje, betekent dat de wegenaanleggers niet alleen oog hebben voor de weg en de natuur eromheen, maar ook voor de mens die van de natuur willen genieten.

    Like

  5. Op zich is het ook wel logisch dat het natuurgebied weer één geheel wordt. De natuurgebieden waren er eerst en werden later doorsneden door allerlei wegen. Nu is men van mening dat het anders moet.
    Het voorlichten en meekrijgen van burgers is volgens mij in deze tijd een belangrijk onderdeel van hun werkzaamheden. Dat hebben we aan den lijve ondervonden bij het project in Muggenbeet.
    Het komt vast goed met dat bankje. Ik weet wel een mooie naam voor dat bankje ….

    Like

Geef een reactie

