Natuurcompensatie N381

Sinds enige tijd wordt er hard gewerkt aan de verdubbeling van de enkelbaans autoweg N381 van Drachten tot de Fries-Drentse grens. Parallel aan de werkzaamheden worden diverse upgradingsprojecten uitgevoerd in en rond verschillende dorpen langs de N381 en er vinden natuurcompensatieprojecten plaats. In het kader daarvan gaat op dit moment het Weinterper Skar (op de onderstaande kaart aangegeven door de groene stip) weer eens grondig op de schop, en daar ben ik niet in alle opzichten even blij mee …





Wie hier al wat langer meeleest, zal weten dat ik gemiddeld minstens één of twee keer per week een fotokuiertje maak in het Weinterper Skar. Als het niet te nat is, zet ik de auto dan meestal in de berm langs de Nije Heawei (in rood aangegeven op het onderstaande kaartje) waar die één van de wandelpaden (in groen aangegeven) kruist. Bij mooi weer zet ik de auto ook wel eens ergens halverwege de Nije Heawei aan de kant om rustig te genieten van het uitzicht over één van de kruidenrijke velden of om daar wat foto’s te maken.
De belangrijkste verandering is dat de Nije Heawei wordt afgesloten voor alle verkeer, en dat ik gedwongen zal zijn om de auto op één van de twee parkeerplekjes te stallen om daarna te voet verder te gaan. Voor een gezond mens maakt die 150 m extra niet zoveel uit, maar voor mij zal het een hele toer worden om de dobbe (1), de vennetjes aan de zuidkant (2) of het bankje op de heide (3) nog te bereiken …





Nu het nog kan, heb ik zaterdagmiddag nog maar eens een kuiertje naar de dobbe (1) gemaakt. Omdat de bermen al goeddeels zijn kapotgereden door het zware materieel waarmee in het gebied wordt gewerkt, was ik nu al gedwongen om de auto achter te laten op P1 …





Het plekje waar ik anders mijn auto parkeerde, was veranderd in een grote modderpoel, en waar eens mooi  en insectenrijk struikgewas stond, lagen nu een paar stapels rijplaten en onderdelen van een graafmachine …





Langs het noordelijke pad – dat tijdelijk is voorzien van rijplaten – was meteen al te zien, dat er al heel wat bomen zijn geveld en het struikgewas langs de rechterkant van het pad waar ik de afgelopen jaren een keur aan insecten heb gefotografeerd, is compleet weggevaagd …





Behalve dat alle struiken zijn weggehaald, is de sloot die achter het struikgewas langs liep gedempt …





Waar het pad in de richting van de dobbe tot voor kort een bocht naar links maakte, is nu met grof geweld een nieuw pad door het bos gebaand. Daar hebben weer heel wat bomen voor moeten wijken …





– wordt vervolgd –

23 gedachten over “Natuurcompensatie N381

  1. Toch niet te geloven hé, waarom is al dat grof geweld nodig, waarom laat men dat niet zoals het is? En ik begrijp heel goed dat 150 m voor sommige mensen niets is, maar sinds ik problemen heb met mijn benen, weet ik wel wat 150 m mij kost, dus kan ik me inbeelden dat het voor jou hetzelfde is of nog erger. Dit is nu toch helemaal niets wat ze uitgevoerd hebben en wat een brok natuur geveld.

    Like

  2. Erg triest dat de natuur er weer moet aan geloven. De vooruitgang??? Enfin, niks aan te doen. Je zal alternatieven moeten zoeken voor je fotokuiertjes. Voor mij, en waarschijnlijk nog voor andere volgers van je blog, is het een gelegenheid om (nog) meer van je streek te zien te krijgen op je foto’s.

    Grt-jes
    Peter

    Like

  3. Ik moet ervan zuchten. Er zullen wel goedbedoelde – hoop je – ideeën achter deze ingrepen liggen, maar soms denk ik dat iemand achter een bureau dit alles bedenkt… en dat de uitvoerders nietsontziend te werk gaan…

    Like

    • Goed geprobeerd, maar die boerderij is intussen wijlen. Hij werd al een paar jaar niet meer bewoond, volgens mij werden alleen de stallen en schuren nog gebruikt. Een jaar of zeven geleden zijn boerderij en land volgens mij al aangekocht door Staatsbosbeheer. Vorige week is de boel gesloopt.

      Like

  4. Daar wordt met grof geschut gewerkt. Wat is de zin van de afsluiting van de Nije Heawei. Hoe komen de bewoners van de boerderijen dan hun erf op?
    Dat de natuur op zo’n grove manier geweld wordt aangedaan, lijkt me nu niet bepaald compensatie.

    Like

  5. Natuurlijk is dit vervelend op korte termijn, maar er wordt nattere natuur gecreëerd en er komt een ‘nij kuierpaad’. Als ik kijk naar de Onlanden, hoe snel natuur zich herstelt, dan zal dat hier ook wel zo zijn, neem ik aan en hoop ik voor je.

    Like

  6. Daar word ik ook altijd zo kwaad van ,alles wordt bedisseld zonder even polshoogte te nemen bij de mensen en natuurlijk herstelt de natuur zich maar eer er terug grote bomen staan ,duurt het lang.Hier gaat het er ook zo aan toe en soms vraag ik me af of ze het woord “natuur beschermen” wel kennen en begrijpen.

    Like

  7. ziet er wel heftig uit allemaal, zonde dat dit weer zo moet gebeuren, hopelijk geven ze er toch weer wat moois voor terug Jan
    vervelend is wel dat je nu veel verder zult moeten gaan lopen, om op je favoriete plekjes te komen

    Like

  8. Ow struikgewas en bomen die tegen de vlakte gaan, …. heb t er altijd moeilijk mee, hoeft dit wel ? Al moet ik zeggen dat ik bepaalde natuurgebieden enorm heb weten opbloeien na interactie van de mens… De werkzaamheden op zich zijn ook lastig en t duurt altijd n hele tijd vooraleer het zn vruchten afwerpt en de natuur zich herstelt heeft…. Ik hoop met je mee dat het allemaal zinj heeft en goedkomt….

    Like

Geef een reactie

