Het uitzicht terug

Dankzij het droge weer van de laatste weken is er momenteel sprake van ideale omstandigheden voor de maïsoogst …





De afgelopen week heb ik geen ritje kunnen maken zonder dat ik ergens een maïshakselaar omgeven door tractoren met aanhangers te zien kreeg …





Omdat de landerijen er mooi droog bij liggen, worden de akkers in hoog tempo kaalgeschoren …





Dat was in oktober 2010 wel anders, toen moesten er op verschillende plaatsen rupsvoertuigen worden ingezet, omdat het te nat was voor de zware hakselaars …





Nog even de laatste restjes wegwerken …





En dan gaat het hele spul op naar de volgende akker …





En zo krijgen we met het uur weer wat meer uitzicht over de weidse Friese vlakten.   🙂

23 gedachten over “Het uitzicht terug

  1. Maïs belemmert inderdaad nogal sterk te zicht. Met het goede weer in de loop van september en begin oktober kon het oogsten grondig en goed gebeuren en inderdaad niet zoals in 2010 met al die regen. Die hakselaars zijn een grote uitvinding. Herinner me nog de tijd dat we, in soms redelijk koude tijden, de mais moesten gaan plukken in het weekend.

    Like

  2. Op RTV Oost, spreken ze vanavond over de “Maisgekte”. Als de boeren in de mais zitten lijkt de rest van het land voor hen stil te staan.
    Vanochtend kreeg ik geen voorrang hier in het dorp van twee tractors met keepers met mais. Ik moest wachten totdat zij waren gepasseerd terwijl ze op mijn weghelft kwamen. Terwijl ik toch ook op tijd op mijn werk moest zijn.
    Mooi voor de boeren dat het zo mooi droog is en dat het oogsten voorspoedig gaat. Wat betreft de verkeersveiligheid mag het wel zo droog blijven, hebben we ook geen modder op de weg.

    Like

Geef een reactie

