Futen op video

In het logje getiteld “Futen bij het prieeltje” en de daarop volgende reacties van afgelopen donderdag hadden we al vastgesteld dat futen behoorlijk schuwe watervogels zijn, die zich graag verstoppen in een rietkraag of de natuurfotograaf in het ootje nemen door onder water te duiken en vele meters verderop weer op te duiken. Vorige week vrijdag had ik geluk, twee volwassen futen en een jong bleven een tijdlang ongestoord heen en weer zwemmen in de buurt van het prieeltje bij Doktersheide. Hoewel ik mijn statief in de auto had laten liggen, lukte het me met behulp van de balustrade van het prieeltje om ze een paar minuten lang op video vast te leggen. Het resultaat: vijf minuten “Futen op video” …




11 gedachten over “Futen op video

  1. Een echt Afanja filmpje. Klasse. Mooi zoals je de rimpelingen gebruikt hebt voor de overgangen. Ik ben helemaal verbaasd door het gedrag van deze futen. Ik kan ze niet anders dan dat ze onder gaan en weer boven komen. Deze speuren het wateroppervlakte af, het lijken zo net bevers. Er zit een mooie opbouw in de film, waarbij het middenstuk je aandacht geeft aan één fuut, daarna laat je het kopiegedrag zien van het jong en dan aan het eind gaan ze er met z’n tweeën vandoor. Voelt als “En ze leefden samen nog lang en gelukkig”.

    Like

Geef een reactie

