Knibbel knabbel knuisje



Wie knaagt daar aan ons vogelhuisje …?





Aha … het is een wesp die ’t hout van ons huisje gebruikt om zijn eigen nest mee te bouwen …





(Papier)wespen maken hun nesten van plantenvezels of droog hout. Vaak zie je wespen aan droog hout knagen, zoals op de bovenstaande foto’s te zien is. Door de plantenvezels of het hout fijn te kauwen ontstaat er een papierachtige stof. De raten worden gemaakt van deze grijze of bruingele stof. De zeshoekige raten zijn altijd omgeven door één of meer ballonvormige omhulsels die ook bestaan bestaan uit hetzelfde papierachtige materiaal. Meer informatie over (papier)wespen kun je hier vinden.

33 gedachten over “Knibbel knabbel knuisje

  1. OT @Jan K, ik moest ook aan jouw filmpje denken en ik wist nog dat het toen een heel mooi filmpje was. Gelukkig had ik toen bij het bekijken het geluid uitstaan, want ik wist niet dat ik toen te horen was. En ook al had ik het geluid aanstaan dan had ik mijzelf nog niet herkend. 😉

    Like

  2. Als ze dan het eigen nest maar verderop in de straat gaan bouwen, zeker?. 😉
    Wat een prachtige supermacro foto’s.
    De zeer zware onweersbuien en zware regenbuien eind mei hebben zeer waarschijnlijk grote sterfte onder de werksters veroorzaak en daardoor zijn er maar liefst 95 procent minder nesten. Maar één nest kan al overlast bezorgen, wij hadden boven namelijk ergens een wespennest zitten. DJ klaagde erover toen wij op vakantie waren. Ze kwamen op de bovenverdieping wel eens binnen. Normaliter zitten onze valappels onder de wespen. Als ik nu een uur aan het appels rapen ben dan kom ik er hooguit twee tegen.

    Like

    • Dankjewel, Peter, maar net als de vorige keer dat je mijn weblog hebt genomineerd voor een Award, laat ik ook deze eer liever aan mij voorbij gaan. Ik ben blij dat je van (de foto’s op) mijn weblog geniet, maar daar hoef ik verder geen extra lof voor. Ik ben nu eenmaal wat dwars in die dingen, het is niet voor niets dat ik tijdens mijn militaire dienst mijn promotie tot soldaat der eerste klasse ook heb geweigerd. 🙂

      Like

    • Dankjewel, Ed.
      Daar zit meteen mijn dilemma: voor het ‘dagelijks werk’ heb ik geen andere camera nodig. Als ik al overga tot de aanschaf van een spiegelreflex, dan is dat in feite alleen voor gebruik in de avonduren … En zo vaak heb ik hem daar nu ook weer niet voor nodig. Maar ja, die ene keer, hè … 😉

      Like

      • Ik heb hem nu een paar maanden maar wat macro’s betreft, vooral als ik wandel, zijn die van de compact toch vaak beter.
        Ik neem altijd beide camera’s mee omdat ik het nu eenmaal niet kan laten om op alles om me heen te letten. Elke minuut van lens wisselen zie ik ook niet zitten.

        Like

Geef een reactie

