Bootjes kijken

Ter afsluiting van de aangename en onverwacht spannende anderhalf uur die ik op 15 augustus op de Heerenzijlbrug bij Terherne heb doorgebracht, gaan we hier nog even een keer bootjes kijken. Het meest bijzondere bootje dat de brug passeerde, heb ik hier gisteren al laten zien, maar ook diverse andere boten en bootjes, variërend van een soort vieze varende tobbe tot een duur zeiljacht, waren het aanzien wel waard. Het is gewoon erg leuk om op een mooie zomerdag van alles voorbij te zien varen …





Zo’n oud zeilschip – het zou een skûtsje kunnen zijn – is toch ook altijd weer een blikvanger. In mijn tijd als jongerenwerker ben ik in de jaren 80 eens met een groep vrijwilligers een weekend met een skûtsje het water op geweest. Dat was een prachtige belevenis, toch eens kijken of ik daar nog wat zwart-wit foto’s van kan vinden  …





Van een geheel andere orde is de sloep op de onderstaande foto. Uit eigen ervaring kan ik zeggen, dat het erg leuk is om op een mooie zomerdag met zo’n stabiele boot door de Weerribben of de Wieden te varen. En dat zal op en rond de Friese Meren niet anders zijn …





Voor de jeugd is een rubberboot met een pittig motortje natuurlijk een stuk aantrekkelijker, maar die tijd heb ik al lang achter me …





Tja, hoe zou je het onderstaande vaartuig eigenlijk moeten noemen? Door je wimpers kijkend lijkt het haast op een oud landingsvaartuig … Maar dat maakt niet uit, want je kunt er in goed gezelschap zo met zijn drietjes natuurlijk wel een veel mooiere dag op beleven dan op het zeiljacht op de daaropvolgende foto …





Ik kan niet zeilen, maar àls ik kon zeilen … en àls ik genoeg pecunia om handen had … Ja, dàn zou het zeiljacht hieronder toch wel zo ongeveer het neusje van de zalm zijn, lijkt me …





Enfin, daar droom ik niet eens van. Ik kan immers toch niet zeilen … Nee, als ik me ooit nog eens eigenaar van een boot mag noemen, dan zal het wel zoiets zijn …





Maar eerlijk is eerlijk, dat kleine kajuitbootje op de foto hierboven heeft voor mijn gevoel toch wel veel meer charme dan zo’n grote en dure kruiser, want daar heb ik echt helemaal niets mee …





Tot zover eerst het bootjes kijken, vanaf morgen zal ik weer eens wat macrofoto’s tonen, want daar heb ik de afgelopen maanden ook nog heel wat van gemaakt zonder dat iemand ze onder ogen heeft gehad.

16 gedachten over “Bootjes kijken

  1. Maar zo’n mooie kruiser is dan wel weer geschikt om een lang weekend of een week op te verblijven … En oudjes zijn best betaalbaar.
    Terugdenkend aan onze weekendjes op ons schip …. zwijmel … Nu niet genoeg tijd meer maar het is heerlijk ontspannen en tot rust komen aan en op het water.

    Like

  2. Ik ga voor de comfortabele sloep Jan. Ik heb daar ook goede herinneringen aan. Geen gebulder van een buitenboordmotor en heerlijk stabiel. Ik heb totaal geen richtinggevoel bij het varen dus een boot kopen is wel het laatste wat ik doe, om van zeilen maar helemaal niet te spreken🙂

    De foto van de skoetsje vind ik de mooiste. Leuk dat bootje meegenomen op de achtergrond

    Like

  3. Heerlijk bootjes kijken Jan maar zeilen is ook erg leuk hoor. Lekker rustig zonder de herrie van de motor en een lekker windje. Ik heb even op je vorige posten gekeken, wat een avontuur met dat kleine zeilbootje. Wat was het druk op het water en gelukkig zijn er altijd weer mensen die even willen helpen al viel dat hier nog niet mee. Lekker vermaak voor de toeschouwers.
    Leuk die salonboot, dat is vast al een hele ouwe.

    Like

  4. Dat zeiljacht is mooi, maar toch geef ik de voorkeur aan een kleinere open zeilboot zoals op de eerste foto.
    Een afschuwelijk gezicht al die willen buitenboord bij die grote kruiser.
    Het varen op een tjalk is een fantastische belevenis. Zeker als je er mee op het was vaart.

    Like

  5. Wij hebben boten gehad, zelfs ooit een platbodem afgebouwd en vakanties met kleine kinderen op een boot zijn heerlijk, mits het weer meewerkt. Wij hebben vaak geluk gehad en genoten van onze bootjes en de kinderen de liefde voor de watersport meegegeven, al hebben ze er nu ook de middelen niet voor😉

    Like

  6. Bonte stoet van varend spul. En wat voor vaartuig je ook hebt iedereen geniet op zijn eigen manier. Er zijn vele mensen die een dag aan het water gaan zitten, koelbox mee en dan bootjes kijken. Persoonlijk zit ik liever in het bootje en kijk ik naar de mensen op de wal. Wie bekijkt nu wie😉 Ik wil wel een keer met je zeilen hoor, met een zeilpunter in Giethoorn.
    De tjalk op foto 2 vind ik het mooist. Jij hebt er in ieder geval al een keer op gezeild, wat dat betreft ben je me voor.🙂
    Na de opmerking bij Hanny moet ik bekennen dat ook ik nog wel eens vergeet ze binnenboord te halen. Als je in de boot zit, zie je het zelf niet.

    Like

Geef een reactie

