Reddingsoperatie op de Zoutepoel

Gisteren vertelde ik hier over het omslaan van een zeilbootje op de Zoutepoel bij Terherne. Het duurde even voordat er een reddingsoperatie op gang kwam, maar uiteindelijk zag ik vanaf de Heerenzijlbrug hoe de drenkelingen toch werden opgepikt en aan boord genomen van een passerende zeilboot …





De omgeslagen zeilboot lag intussen te midden van een wirwar van boten en bootjes, die links en rechts passeerden …





Na enige tijd vond er werkoverleg plaats, want nu was het zaak om de omgeslagen boot overeind te krijgen en naar de wal te brengen…





Nadat er ook vanaf een passerende kruiser hulp werd geboden, werd de zeilboot met vereende krachten overeind getrokken …





Daarna begonnen drie mannen aan een poging om de boot zwemmend naar de walkant te duwen …





Dat leek nog lang niet mee te vallen, want de open boot was natuurlijk goeddeels volgelopen met water …





Omringd door een aantal andere vaartuigen vond er opnieuw overleg plaats …





Er werd besloten om de zeilboot naar de walkant te laten slepen door de kruiser …





Onder het toeziend oog van verschillende passanten werd de moeizame tocht voortgezet …





Met trekken en duwen werd de boot zo goed en zo kwaad als het ging enigszins in balans gehouden …





Er was geen kruid tegen gewassen, de mast van de zeilboot dook opnieuw onder water …





Maar uiteindelijk werd de vaste wal toch bereikt …





Nadat het meeste water eruit was geschept, leek de boot zo waar weer enigszins in evenwicht te willen drijven …





Daarmee was de actie voorbij en kon ik mij in alle rust nog even bezig houden met het kijken naar de diverse passerende boten en bootjes bij de Heerenzijlbrug. Maar dat is voor later …

19 gedachten over “Reddingsoperatie op de Zoutepoel

  1. Zo wat een toestand. Wat me verbaast is dat ze alle materiaal in de zeilboot laten liggen. Zullen ze niets verloren hebben, vraag ik me dan af.
    Vroeger zeilde ik ook alleen bij harde wind, tot aan de grens van omslaan. Toch ben ik nooit omgeslagen. Achteraf ben ik wel blij, want het geeft me wel een spektakel.

    Like

Geef een reactie

