Klokjesgentiaan in ’t Skar

Omdat ik toch in de buurt van de heide was, ben ik maandagmiddag nog maar even doorgelopen naar het bankje dat achteraan op de heide aan de noordkant van het Weinterper Skar staat …





Onderweg daar naar toe zag ik tot mijn grote vreugde hier en daar nog een bloeiende klokjesgentiaan staan. Net als de blauwe knoop die ik hier gisteren liet zien, staat ook de klokjesgentiaan op de Nederlandse Roode Lijst van planten als algemeen voorkomend maar sterk afgenomen. Deze prachtige bloem komt ook in het Weinterper Skar nog maar mondjesmaat voor, ik heb er naar schatting tien stuks gezien …





De klokjesgentiaan bloeit van juli tot september met alleenstaande of twee bij elkaar zittende, donkerhemelsblauwe, 4-5 cm lange bloemen, die aan de buitenkant vijf groene strepen hebben en aan de binnenkant groen gestippeld zijn …





Bron: Wikipedia.

22 gedachten over “Klokjesgentiaan in ’t Skar

  1. Altijd mooi, die blauwe lichtpuntjes in de natuur. Het is heel goed mogelijk dat ik gisteren dezelfde Klokjesgentianen op de foto heb gezet. Nog Heideblauwtjes gezien? Met heel veel moeite kon ik er gisteren nog eentje ontdekken.

    Like

    • Als jij op het zelfde plekje bent geweest, dan kunnen het inderdaad best eens dezelfde bloemen zijn geweest. Zoveel stonden er tenslotte niet …
      Blauwtjes heb ik niet gezien, ik heb er wel naar uitgekeken, maar het was er maandagmiddag waarschijnlijk te bewolkt voor.

      Like

Geef een reactie

